مدیرکل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان گفت: بیماری تب برفکی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌گردد.

غلامرضا سرگزی   مدیرکل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و واگیر می‌باشد که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌گردد.: گاو، گوسفند و بز به این بیماری حساس می‌باشند.

وی افزود: علائم این بیماری در دام شامل تب بالا، بی اشتهایی، تشکیل ضایعات در مخاط دهان و بالشتک‌های دندانی، تاج سم و فضای بین انگشتی می‌باشد و کاهش تولید شیر و در مواقعی قطع تولید شیر را به همراه دارد.

سرگزی گفت: در کنار سایر عوارض از جمله سقط جنین و ضایعات غیر قابل جبران دستگاه تولید مثل و تخمدان‌ها (ناباروری) به همراه هزینه‌های کلان درمان دام‌های مبتلاء (عفونت‌های ثانویه) و در مواقعی غیر اقتصادی شدن دام مبتلا در اثر شدت ضایعات و همچنین تلفات دام‌های جوان و شیرخوار، سبب شده است که این بیماری به همراه سایر فاکتور‌ها از جمله سرعت انتشار و شدت عفونت‌زایی، جزء مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی دام محسوب گردد.

وی تاکید کرد: فاز اول واکسیناسیون سراسری علیه بیماری تب برفکی در ۱۵ استان کشور از جمله استان سیستان و بلوچستان بطور همزمان آغاز شد و این طرح تا تاریخ ۳۰ مهرماه ادامه خواهد داشت. در این برنامه بیش از ۴۵ هزار راس دام سنگین و بیش از یک میلیون و ۳۴ هزار راس دام سبک روستایی و عشایری بصورت رایگان توسط اکیپ‌های مایه کوبی دولتی و بخش خصوصی در قالب خرید خدمات تاکنون واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه پیشگیری از شیوع بیماری استفاده از برنامه منظم واکسیناسیون می‌باشد. اجرای این طرح نیازمند همکاری دامداران با اکیپ‌های دامپزشکی است تا بتوان دام سبک و سنگین استان تحت پوشش واکسیناسیون حداکثری به صورت رایگان قرار گیرند. دامداران برای پیشگیری از بیماری علاوه بر واکسیناسیون نسبت به رعایت نکات بهداشتی و امنیت زیستی شامل جلوگیری از تردد افراد متفرقه به دامداری، ضد عفونی دامداری، عدم خریداری هر نوع دام بدون اخذ مجوز دامپزشکی و انجام اقدامات قرنطینه‌ای اقدام کنند.

برچسب ها: دام ، تب برفکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار