استاندار همدان با قدردانی از لایروبی رودخانه‌ها و آب گذر‌ها در شهر‌ها برای جلوگیری از وقوع سیلاب در زمان‌های بارندگی، بر استمرار این اقدام به ویژه در فصل پاییز تأکید کرد.

علیرضا قاسمی فرزاد در نشست کمیته بحران استان با اشاره به حادثه معدن طبس و فوت شماری از هموطنان در این حادثه ناگوار با تاکید بر رعایت اصل پیشگیری از وقوع مخاطرات و حوادث تلخ، گفت: در شهر‌های استان ساختمان‌ها و بنا‌های قدیمی وجود دارد که مستعد حوادث است و شهرداری و میراث فرهنگی باید با همکاری مالکان نسبت به ایمن سازی این ساختمان‌ها اقدام کنند.

او فرهنگسازی دستگاه‌های مختلف به ِویژه صدا و سیما را برای مصرف بهینه آب و حامل‌های انرژی و اصلاح فرهنگ جامعه در این زمینه، بسیار ضروری بیان کرد و گفت: همه این منابع به عنوان سرمایه‌های ملی باید برای نسل‌های آینده هم باقی بمانند.

استاندار همدان همچنین با اشاره به وقوع آتش سوزی در حدود ۳۰۰ هکتار از مراتع استان در چند روز اخیر، بر شناسایی و برخورد قاطع دستگاه قضایی با عوامل این آتش سوزی‌ها تاکید کرد.

حسینی، مدیرکل مدیریت بحران استان همدان هم گفت: استان همدان تنها استان در کشور است که طرح مطالعاتی جمع آوری همه آب‌های سطحی در آن با اختصاص ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار تأیید شده و یا در حال تأیید است و شهرداری‌ها در این زمینه از هفته گذشته فعالیت خود را آغاز کرده اند.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: با ارائه الگوی کشت آب محور، ثبت زمین‌های زراعی و باغی و هوشمند سازی، به دنبال بهره وری در مصرف و بهره گیری بهینه از منابع آبی هستیم.

بهراملو با اشاره به کاهش کشت هندوانه از هزار و ۷۰۰ هکتار در سال‌های زراعی قبل به زیر ۲۰۰ هکتار در شرایط فعلی، افزود: حمایت‌های یارانه‌ای جهاد کشاورزی تنها برای محصولات مهم و راهبردی است و از کشاورزان هندوانه کار، هیچ حمایتی نمی‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم با اشاره به کاهش چشمگیر آتش سوزی در مراتع استان در ۲ سال گذشته، گفت: با افزایش پوشش گیاهی در استان امسال دوباره شاهد حدود ۶۵ فقره آتش سوزی در ۶۵۸ هکتار از مراتع بودیم که علت عمده آنها عامل انسانی بوده و نیاز است دستگاه‌های قضایی و امنیتی در این زمینه حمایت کنند.

اسفندیار خزایی از قول مساعد سازمان جنگل‌ها و مراتع برای ایجاد پایگاه اطفاء حریق غرب کشور در همدان خبر داد و افزود: یک دوربین شناسایی با برد ۶۰ کیلومتر هم تهیه شده که به زودی نصب می‌شود.

حسین عابد، مدیرکل هواشناسی استان همدان نیز گفت: تا پایان شهریور ۳۸۲ میلی متر در استان باران بارید که نسبت به بلندمدت ۴۲ میلی متر و در مقایسه با پارسال ۱۱۹ میلی متر افزایش نشان می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.