مدیرکل امور اجرایی زکات کشور با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین دیدار و گفتگو کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین در دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن هرمز مدیرکل امور اجرایی زکات کشور گفت: جامعه ما به مسائل معرفتی زکات به‌شدت محتاج است، اینکه بفهمیم زکات چه موقعیتی دارد و از نگاه دینی چه جایگاهی دارد؟

وی ادامه داد: مسائل شرعی زکات نیز حائز اهمیت است، یعنی بسیاری از متدین هستند که نمی‌دانند اگر لباسشان را با پول زکوی خریده باشند و ادای دین نکرده باشند، نمازشان باطل است، این قبیل مسائل باید برای مردم روشن شود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: اگر بوته انگور را یک سال هرس نکنیم دانه‌های آن کم‌کم ریز می‌شوند، اگر سال‌های بعد هم هرس نشود ساقه‌های آن باریک می‌شوند، چند سال که بگذرد دیگر اصلا انگور نمی‌دهد، اما اگر هر سال شاخه‌های اضافه هرس شوند، بوته‌ها جان تازه می‌گیرند و انگورشان درست و سالم می‌شود؛ زکات را هم باید این‌گونه مصداقی برای مردم توضیح داد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در معنای زکات گفته می‌شود که هم پاکسازی و تزکیه و هم رشد و نمو در آن است، البته این معانی با یکدیگر متفاوت نیستند، بلکه همین پاکسازی است که این رشد و نمو را ایجاد می‌کند.

وی گفت: این مسائل باید برای مردم تبیین شود، ما باید به مردم این نوع نگاه‌ها را یاد بدهیم.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تاکید کرد: ما یک چیزی به نام مال و یک چیزی به نام رزق داریم. مال ممکن است وبال گردن باشد و برای آدم استرس ایجاد کند، اما خدای متعال برای رزق در آیه ۵۸ سوره ذاریات فرموده است «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِین»، یعنی (خداست که خود روزى‌بخش نیرومند استوار است).

امام جمعه قزوین بیان کرد: مال خیلی وقت‌ها دردسر و گرفتاری برای انسان درست می‌کند و آرامش را از آدم می‌گیرد، اما رزق همیشه رشد و بالندگی دارد و برای انسان آرامش‌بخش است، اینها همان مسائل معرفتی است که ما باید در باب زکات در روستا‌ها به‌صورت چهره به چهره به مردم تزریق کنیم.

وی یادآور شد: دنیا مزرعه آخرت است، یعنی هر چه در دنیا بکاریم، در آخرت همان را برداشت می‌کنیم، خدای متعال در آیه ۲۰ سوره شوری می‌فرماید «مَنْ کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِهِ وَمَنْ کَانَ یُرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ نَصِیبٍ»، یعنی (کسى که کشت آخرت بخواهد براى وى در کشته‏‌اش مى‏‌افزاییم و کسى که کشت این دنیا را بخواهد به او از آن مى‏‌دهیم ولى در آخرت او را نصیبى نیست)، این آیات را باید برای مردم تبیین کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیات ۲۰۰ و ۲۰۱ سوره بقره آدم‌ها را به ۲ دسته تقسیم کرده است، یک دسته کسانی که فقط به دنبال دنیا هستند، یک دسته هم کسانی که می‌گویند خدایا در این دنیا و در آخرت به ما نیکی عطا کن.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: اگر ما به مردم معرفت‌رسانی کنیم، کار زکات پا می‌گیرد، از سوی دیگر شما باید خودتان را مأمور خدا بدانید. 

وی بیان کرد: ضرورت هم‌افزایی بین ائمه جمعه و علی‌الخصوص نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها حائز اهمیت است، ممکن است امام جمعه فلان استان به یک تجربه‌هایی در رابطه با زکات رسیده باشد، اگر می‌شد این عزیزان سالی یک بار همدیگر را می‌دیدند و می‌گفتند چه کار‌هایی در زمینه زکات می‌کنند، همه می‌توانستند از تجربیات هم استفاده کنند، این تبادل نظر و تجربه خیلی می‌تواند مؤثر باشد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در قیامت چهار سؤال اساسی از انسان پرسیده می‌شود، یکی از سؤال‌ها در این رابطه است که مالت را از کجا به دست آوردی و در کجا خرج کردی؟ بنابراین هم زکات‌دهنده و هم زکات‌گیرنده در این رابطه مسئولند، ما باید بیشتر در جریان مصارف زکات باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.