معاون توانبخشی بهزیستی کردستان گفت: از جمعیت ۳۲ هزار و ۵۱۴ نفری تحت پوشش بهزیستی استان، حدود ۱۲ درصد را افراد ناشنوا تشکیل می‌دهند.

فرزانه بهرامی در مراسم گرامیداشت هفته ناشنوایان در سنندج اظهار کرد: ناشنوایی یکی از معلولیت‌های پنهانی است که موجب نواقصی از جمله مشکلات ارتباطی برای فرد می‌شود.

وی با بیان اینکه از هر یک هزار نفر، دو تا چهار نفر دارای معلولیت کم شنوایی خفیف و عمیق هستند، افزود: از جمعیت ۳۲ هزار و ۵۱۴ نفری تحت پوشش بهزیستی استان، حدود ۱۲ درصد را افراد ناشنوا تشکیل می‌دهند که پنج هزار ۳۳۷ نفر هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان کردستان ادامه داد: شایع‌ترین علت ناشنوایی، نقص مادرزادی بوده که در همین راستا طرح غربالگری شنوایی نوزادان در استان اجرایی شده است.

بهرامی ادامه داد: شش مرکز خانواده و کودک کم‌شنوا در استان فعالیت دارند که ۳۱۰ نفر تحت پوشش این مراکز هستند و از خدمات گفتاردرمانی، کاردرمانی، تربیت شنوایی و مشاوره استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید سمعک در استان صرف شد که توانستیم ۸۱۴ عدد سمعک را برای مددجویان تحت پوشش خریداری کنیم.

معاون توانبخشی بهزیستی استان کردستان افزود: از طرح خدمات کاشت حلزون نیز در سال گذشته ۸۹ نفر بهره‌مند شدند که این طرح برای کودکان زیر شش سال به صورت رایگان انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.