معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: درشش ماهه نخست امسال نزدیک به ۲ هزار و ۷۰۰ مورد حیوان گزیدگی در گزارش شد.

علی‌ضامن صالحی فرد با گرامیداشت ۷ مهرماه روز جهانی هاری گفت: هرساله ۲۸سپتامبر (۷مهرماه) مصادف با روز جهانی هاری است و شعار امسال این روز «مرز‌های کنترل هاری را بشکنیم» تعیین شده است.

وی افزود: استراتژی‌های اصلی برنامه کنترل هاری درجامعه عبارت اند از آموزش واطلاع رسانی به جامعه درخصوص پیشگیری از حیوان گزیدگی وهاری، بهبود ارتقا نظام مراقبت حیوان گزیدگی وهاری، دسترسی خدمات پیشگیری پس از تماس برای همه و کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب و واکسیناسیون سگ ها.

صالحی فرد گفت: درصورتیکه ۷۵درصد جمعیت سگ‌ها علیه بیماری هاری واکسینه شوند احتمال بروز هاری در جمعیت سگ‌ها وبه تبع آن در انسان نزدیک به صفر خواهدشد.

وی یادآور شد: درشش ماهه اول امسال نزدیک به ۲ هزار و ۷۰۰ مورد حیوان گزیدگی در سطح استان گزارش شد که با اقدامات به موقع نظیر شستشو و واکسیناسیون موارد حیوان گزیده، هیچ گونه فوتی ناشی از این بیماری در استان اتفاق نیفتاده است.

 صالحی فرد خاطرنشان کرد: گاز گرفتگی اصلی‌ترین راه انتقال بیماری هاری است و البته از طریق کشیده شدن پنجه آغشته به بزاق حاوی ویروس هاری به ویژه درگربه و گربه سانان نیز منتقل می‌شود.

به گفته وی؛ بیماری هاری از راه پوست سالم قابل سرایت نیست، اما اگر کوچکترین خراش یا زخمی در پوست وجود داشته باشد قابل انتقال خواهد بود، همچنین انتقال بیماری هاری از راه مخاط نیز امکان پذیر است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: سالانه تعداد حیوان گزیدگی در ایران رو به افزایش است و بیش از ۸۵ درصد موارد حیوان گزیدگی توسط سگ اتفاق می‌افتد.

رئیس مرکز بهداشت استان گفت: افرادی که مورد گاز گرفتگی حیوانات قرار می‌گیرند اگر بلافاصله و در اسرع وقت به مراکز درمان و پیشگیری مراجعه و تحت اقدامات درمان و پیشگیری قرار گیرند، می‌توانند از ابتلای به بیماری هاری در آنها جلوگیری کرد.

به گفته وی؛ تزریق سرم ضد هاری، تزریق واکسن ضد هاری، تزریق سرم و واکسن ضد کزاز و آنتی بیوتیک تراپی نیز از دیگر مواردی است که به‌منظور پیشگیری و درمان هاری انجام می‌شود.

برچسب ها: هاری ، گازگرفتگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار