معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: فیلم کوتاه "مرخ "به کارگردانی حسین فیروزه در زمره فیلم‌های راه یافته به بخش داستانی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران قرار گرفت.

مسعود مرواری  گفت: هیات انتخاب آثار داستانی راه یافته به بخش مسابقه ملی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، ۵۵ فیلم از میان یک هزار و ۲۴۹ اثر ثبت شده در این بخش را برای بخش مسابقه انتخاب کردند و فیلم کوتاه "مرخ" در زمره آثار منتخب قرار گرفت.

وی افزود: «مسعود مددی، نوا رضوانی، دانش اقباشاوی، علیرضا معتمدی، حسین دوماری، مرتضی علیزاده و محمدرضا کردلو» هایت انتخاب بخش داستانی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه را بر عهده داشتند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی اضافه کرد: چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

مرخ نام محلی درخت "ارس" است که کرمانج زبان‌های شمال خراسان این نام را روی این درخت گذاشته اند و کمتر از ۲ قرن گذشته شمال خراسان مملو از جنگل‌های مرخ بود ولی در دوره قاجار و پهلوی به خاطر خشکسالی و سرما شدید مردم این درخت‌ها را قطع کردند و از آن به عنوان هیزم استفاده می‌کردند.

فیلم مرخ روایت تلاش‌های محیط بانی به نام "رامان" در منطقه گلیل از توابع بخش سرحد شیروان خراسان شمالی در خصوص کاشت و تکثیر درخت مرخ است.

اهمیت و تکثیر درخت مرخ که دغدغه محیط زیستی را دنبال می‌کند و در قالب یک فیلم بومی و محلی با دیالوگ فیلم به زبان کرمانجی و در منطقه گلیل به نمایش داده می‌شود.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی دارای آب و هوایی عموما کوهستانی، با شیب‌های تند و دره‌های عمیق و صخره‌های مرتفع است، این منطقه قسمتی از رشته کوه‌های موسوم به 'کپه داغ' را تشکیل می‌دهد و از مناظر زیبایی برخوردار است.

این منطقه با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه درختان ارس و تنوع بسیار زیاد پوشش گیاهی و نیز زیستگاه خالص‌ترین قوچ اوریال، ۲۷ تیرماه سال ۵۰ منطقه حفاظت شده اعلام شد.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.