عضو شورای اسلامی شهر قم از اجرای پروژه بزرگ بسط شرقی حرم مطهر با اهتمام ویژه مدیریت شهری قم و سرمایه‌گذاری ۴۰۰۰ میلیارد تومانی خبر داد.

حسن طلایی در گفت‌وگویی اظهار کرد: پروژه بسط ضلع شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) با سرمایه‌گذاری مشارکتی شهرداری قم و بخش خصوصی با قرارداد مشارکت مدنی و با حجم سرمایه گذاری تقریبی ۴،۰۰۰ میلیارد تومان اجرایی می‌شود.

وی افزود: در فاز نخست قرار است در محدوده ۲.۴ هکتاری با ۴ طبقه منفی و همکف با فضای باز شهری اجرایی شود. عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه سه‌طبقه از پروژه مرتبط با پارکینگ و طبقه منفی یک پایانه مسافربری است، تصریح کرد: شش جلد مطالعات جامع پیرامون این پروژه از جمله عارضه‌سنجی و شبیه‌سازی مطالعات حمل‌ونقل انجام‌شده است.

طلایی اضافه کرد: در طراح اولیه زیربنای یروژه به مساحت ۱۱۰ هزار مترمربع، ۱۶ هزار مترمربع با کاربر‌های خدمات زائر و به صورت فضای باز شهری، طراحی آب نما و فضای سبز شهری و تجاری و مابقی پروژه در طبقات منفی با کاربری پارکینگ از جمله ۱۵۷۱ عدد پارکینگ پیش‌بینی‌شده که با اندکی جابه‌جایی فنی در طراحی این ظرفیت به حدود ۲۰۰۰ پارکینگ رسیده است.

وی با اشاره به محدودیت‌های اجرایی پروژه از جمله حفظ ۲۰ درصد از عرصه پارکینگ و کم بودن عرض محدوده اجرا اظهار کرد: با تخریب این پارکینگ، عرصه پروژه و همچنین سرعت کار افزایش خواهد یافت.

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه پیش‌بینی پایانه شهری در طبقات منفی پروژه یکی از عناصر مهم پروژه است که زائران با پله‌برقی به آن دسترسی پیدا خواهند کرد، عنوان کرد: تمام دسترسی‌ها از طریق رمپ، پله‌برقی و آسانسور به‌صورت متعدد خواهد بود که این امر نیز ملاحظات مبحث پدافند غیرعامل را نیز در برخواهد داشت.

طلایی با بیان اینکه پیش‌بینی مسیر‌های دسترسی متنوع و تعداد قابل‌توجهی آسانسور رای زائران و مجاورین کریمه اهل بیت (س) برای رسیدن به حرم مطهر انجام شده است، گفت: این پروژه با اتصال به تونل غدیر می‌تواند دسترسی‌های شهری مناسبی داشته باشد و معضلات ترافیکی این محدوده را حل کند.

وی افزود: طبق محاسبات انجام شده به میزان ۵۲۰ هزار مترمکعب حجم خاکبرداری در این پروژه انجام خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه نظارت مناسبی از سوی مدیران شهری بر روند امور در این پروژه صورت گرفته است، گفت: سرمایه‌گذار برای طراحی و نظارت پروژه از شرکت‌های فنی و مهندسی ذیصلاح سازمان برنامه و بودجه استفاده می‌کند و شهرداری نیز با به کارگیری یک عامل چهارم از میان شرکت‌های ذی صلاح، روند نظارتی محکمی بر این پروژه دارد.

طلایی با اشاره به اینکه هر پروژه‌ای که در داخل شهر به ویژه هسته مرکزی پیش‌بینی می‌شود، معارض و مشکلات اجرایی متعدد و گاهی پیش‌بینی نشده دارد، افزود: در روند اجرایی پروژه بسط شرقی حرم مطهر مشکلات فراوان وجود داشت که یکی از ان مشکلات معارضات تأسیساتی بود به دلیل فقدان نقشه GIS دقیق از تاسیسات زیرساختی محدوده پروژه مدت زمان طولانی وقت صرف برطرف کردن تاسیسات شهری شد.

وی با اشاره به اینکه اکنون معارض‌های تاسیساتی با همکاری دستگاه‌ها برطرف شده است، ادامه داد: همچنین در رابطه با صدور پروانه ساختمانی مشکلاتی با سازمان بیمه تأمین اجتماعی وجود داشت که پس از برگزاری جلسات متعدد و صرف مدت زمان طولانی این مهم نیز در مسیر حل و فصل قرار گرفت.

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به توجه طراحان پروژه به مسئله سیما و منظر شهری و قداست حرم مطهر اظهار کرد: شهرداری قم تاکنون توانسته است اقدامات مثبتی برای سرعت گرفتن روند اجرایی پروژه پایه‌ریزی کند و به زودی شاهد قوت گرفتن روند عمرانی در محدوده ضلع شرقی حرم مطهر فاطمه معصومه (س) خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار