معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از غربالگری بیش از ۴ هزار و ۹۶۸ نفر از نظر سرطان گوارشی خبر داد.

فاطمه ترکمان اسدی گفت: در سال ۱۴۰۲، بیش از ۴ هزار و ۹۶۸ نفر از نظر سرطان گوارشی غربالگری شدند، همچنین بیش از ۱۰۰ هزار و ۸۰۸ نفر برای غربالگری سرطان سینه مورد بررسی قرار گرفتند.

او با اشاره به آغاز فعالیت این معاونت از سال ۱۳۵۲ و تمرکز اولیه آن بر تزریق واکسن به کودکان بوده است، گفت: امروز دغدغه‌های ما فراتر از تزریق واکسن رفته و به حوزه‌هایی نظیر سبک زندگی، تغذیه و غربالگری بیماری‌ها گسترش‌یافته است.

این مقام مسئول همدان را پایلوت غربالگری پوکی‌استخوان برای بانوان بالای ۵۰ سال معرفی کرد و گفت: معاونت بهداشتی با تمام افراد از زمان شکل‌گیری نطفه تا پایان عمر در ارتباط بوده و در تمامی ابعاد زندگی به آنها کمک می‌کند.

ترکمان اسدی اعلام کرد که استان همدان ۵۰۱ خانه بهداشت، ۱۴۸ مرکز جامع سلامت و ۳۳۰۰ نیروی فعال در حوزه بهداشت دارد که آماده خدمت‌رسانی به مردم در زمینه‌های سلامت روان، جسمانی و سبک زندگی هستند.
او همچنین ضمن اشاره به موفقیت‌ها در مهار پاندمی کرونا و کسب رتبه برتر واکسیناسیون، از اجرای ۲۰ طرح بهداشتی بااعتبار ۵۳۶ میلیارد و ۹۵۵ میلیون ریال در سال گذشته خبر داد.

ترکمان اسدی گفت: در راستای پوشش دیابت و کنترل فشارخون، یک هزار و ۷۸۸ بیمار دیابتی و سه هزار و ۳۰۲ فرد مبتلا به فشارخون شناسایی شدند.

او نتایج مثبت غربالگری بیماری‌های غیرواگیر را مورد بررسی قرارداد و گفت: میزان بروز تب مالت به نسبت ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۴ نفر بود که با مداخلات مؤثر در بیماریابی تب مالت این عدد سال ۱۴۰۱ به ۱۱۰ نفر و پارسال به ۷۸ نفر کاهش یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان به افتتاح مرکز سلامت روان سراج اشاره کرد و گفت: درمان همه‌جانبه، مدیریت اختلالات پزشکی و ساختارمند کردن خدمات حوزه سلامت روانی اجتماعی از اهداف این مرکز است و خدماتی نظیر مشاوره توسط روانپزشک و روان‌شناسان مستقر در مرکز صورت می‌گیرد و در صورت نیاز فرد به مددکار اجتماعی معرفی می‌شود که امسال تاکنون در این حوزه ۳۵۰ پرونده فعال تشکیل شده است.

ترکمان اسدی با بیان اینکه قریب به ۲۱۰ هزار بازدید در سال گذشته انجام شده است که منجر به صدور ۳۳ هزار مورد اخطاریه و ۶ هزار و ۹۱ مورد معرفی به متخلفین به مراجع قضایی، گفت: ۱۳.۸ درصد از جمعیت استان سالمند هستند و ۳۷.۱ درصد از آنها تحت پوشش برنامه‌های مراقبتی قرار دارند.

او گفت: در راستای تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و ارتقای خدمات، برای نخستین‌بار ۲۰۲ بهروز جذب مراکز و خانه‌های بهداشت شدند همچنین در این مدت، ۲۲۸ نیروی جدید به‌صورت قراردادی رسمی و شرکتی استخدام شده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.