هم اکنون بیش از ۲۴ هزار ورزشکار، ۲۴۵ مربی و ۱۲۰ داور در رشته تکواندو فعالیت دارند و برای روزهای بهتر و آینده درخشان‌تر این رشته ورزشی تلاش می‌کنند.

تکواندو یکی رشته های ورزش مهیج، پرتحرک و نیازمند تمرکز و توانایی بدنی بالا و منظم‌ترین و علمی‌ترین هنر رزمی سنتی کره ای است که علاوه بر تقویت و ارتقای توان جسمی و حرکتی و آموزش مهارت های دفاع شخصی، موجب سلامت روانی، افزایش اعتماد به نفس و بالا رفتن سطح کیفی زندگی ورزشکاران می شود. این ورزش که جایگاه ویژه‌ای در همه جهان دارد یکی از بازی های رسمی المپیک نیز محسوب می شود.

تکواندو امروز در کنار ورزش های وزنه برداری و کشتی در ردیف رشته های مهم و پرطرفدار قرار دارد.کیوروگی یا مبارزه، پومسه یا فرم، هان مادانگ شامل شکستن اجسام سخت، دفاع شخصی و پومسه ایروبیک از جمله سبک های ورزش تکواندو است که هر یک قوانین و اصول مربوط به خود را دارند.

افتخارات و عناوین مختلفی که ایران از سوی تکواندوکاران در عرصه جهانی، بازیهای آسیایی و المپیک کسب کرده است این ورزش را در کنار ورزش های وزنه برداری و کشتی در ردیف رشته های مهم و پرطرفدار و مدال آور در کشور قرار داده است.

امسال کسب پنج مدال المپیک در رشته تکواندو در حالی رقم خورد که ایران تاکنون تنها در چهار شاخه اصلی ورزشی موفق به کسب مدال شده است که تکواندو یکی از آنهاست.

خیز تکواندوی زنجان به سوی قله‌های موفقیت

ورزش تکواندو در سال ۱۳۴۷ وارد ایران شده و در سال ۱۳۴۹ اولین کلاس آموزشی آن با حدود ۷۵ نفر شرکت کننده برگزار شده است. تکواندو ابتدا زیر نظر فدراسیون ورزشهای رزمی فعالیت می کرد اما پس از چند سال در سال ۱۳۵۲ به صورت فدراسیونی مستقل درآمد.

اولین حضور بین المللی تکواندو ایران در مسابقات قهرمانی جهان در سال ۱۹۷۵ بود که در سئول کره جنوبی برگزار شد و تیم ایران موفق به کسب یک مدال برنز در وزن چهارم شد.

اولین مسابقات رسمی این رشته در ایران به سال ۱۳۵۷ با عنوان قهرمانی کشور در سالن شهید افراسیابی برگزار شد.

رشد کمی و کیفی تکواندوی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و مربوط به سالهای ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۳ است که تکواندو در قالب یکی از سه انجمن عضو فدراسیون ورزشهای رزمی شکل گرفت و در سال ۱۳۶۳ فدراسیون تکواندو با تشکیلات مستقل آغاز به کار کرد و ۲ دهه اخیر به عنوان دوران اوج و سالهای اقتدار تکواندو ایران در جهان است.

تکواندو استان زنجان نیز از سال ۱۳۵۹ به همت شهید پرویز عطایی پایه گذاری شد و پس از گذراندن دوران نوپایی و فراز و فرودهای فراوان در بین سالهای ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۶ اوج گرفت و تکواندوکاران این استان در میادین مختلف داخلی و خارجی صاحب عناوین ارزشمندی شدند.

هم اکنون تکواندو زنجان ورزشکاران خوشنام و قدری در سطح ملی و جهانی دارد و از موفقترین هیات ها طی سالهای اخیر است به طوریکه با پرورش استعدادها و مربیان توانمندی در سطح کشور مطرح است.

در زمان حاضر تکواندوکاران استان در کادر فنی تیم ملی نونهالان، سرمربیگری تیم ملی ناشنوایان و قهرمانی بخش پومسه نقش آفرینی می کنند تا تکواندو استان روزهای خوبی را سپری کند و برای موفقیت های بیشتر امیدوارتر باشد.

خیز تکواندوی زنجان به سوی قله‌های موفقیت

هیات تکواندوی زنجان چه برنامه هایی برای سالهای آتی دارد؟

از زمان برگزاری مجمع انتخاباتی و آغاز به کار هیات در دوره جدید برنامه ها در قالب ۱۲ محور در چشم انداز چهار ساله ارایه شد که مورد توافق اعضای مجمع قرار گرفت؛ محور اصلی برنامه ها تسهیل شرایط و فراهم سازی امکانات برای پرداختن به تکواندو با شعار "‌ورزش تکواندو برای همه با وفاق و همدلی" است.

تکواندو استان سابقه و داشته های بسیار و قهرمانان بنامی دارد. هم اکنون جمعیت آماری بالغ بر ۲۴ هزار نفر در تکواندو زنجان فعال هستند، در شهرستان های استان نیز تکواندو فعال است.

در سطح مربیان در بخش خانم ها و آقایان ۲۴۵ مربی و ۱۲۰ داور داریم که از این تعداد ۸۵ نفر فعال هستند و در باشگاهها و کلاس های مختلف شرکت می کنند.

ورزش تکواندو با سابقه ۶۰ ساله در بین استان ها نتایج درخشانی در سطح المپیک کسب کرده است و به جرات می توان گفت ورزش اول ما امروز تکواندو است.

این رشته در استان نیز قهرمانان زیادی دارد از جمله از قهرمانان تکواندو استان نرگس میناخانی است که ۲۰ سال در این رشته فعالیت دارد، بیش از ۷۰ مدال کشوری، پنج مدال برون مرزی، یک طلای آسیایی، برنز آسیایی و برنز بازی های داخل سالن آسیا را کسب کرده است.

تکواندو استان زنجان چه جایگاه و ظرفیتی دارد؟

تکواندو استان زنجان جایگاه بسیار بالایی در کشور دارد، این رشته ورزشی همواره ملی پوش و در تیم های ملی مربیانی از زنجان دارد.

امکان ورزش برای خانم ها نیز در این رشته بسیار است به طوریکه رده سنی بالای ۶۰ سال هم در آن فعال هستند به این معنی که از سن زیر ۱۲ سال تا بالای ۶۵ سال می توانند در این رشته فعالیت کنند و محدویتی برای خانم ها وجود ندارد.

در این هیات با در نظر گرفتن تعریف و اصول مدیریتی سعی کرده ایم در ابتدا برنامه محور باشیم. اصل اول بحث مدیریت، نقشه راه است که با در نظر گرفتن جمیع جهات، وضعیت گذشته، سرمایه ها و جایگاه تکواندو، برنامه ریزی مبتنی بر ۱۲ اصل انجام شده است.

برای اولین بار در بین کمیته های هیات، کمیته پزشکی را به صورت معنادار استفاده کردیم که اعضای آن در درون خانواده تکواندو هستند و در اصل دوم که سازماندهی است برخلاف گذشته که گاهی کمیته ها فقط اسمی بودند، ۲۴ کمیته مدون کردیم که از این تعداد سطح تحصیلات مسوولان ۱۷ کمیته هیات در سطح دکتراست.

سعی کردیم از بضاعت و داشته های درون خانواده این رشته و ارتباط موثر با صاحبنظران و دارندگان دانش و تخصص در ورزش استفاده کنیم و با در نظر گرفتن حفظ داشته ها، پیشکسوتان و با تجربه ها در کنار آنها از دیدگاه روانگرایی مدیریت را از قالب سنتی درآوریم و در محور علمی این رشته ورزشی برنامه ریزی شده است تا روز به روز شاهد رشد، پیشرفت و تعالی تکواندو باشیم.

یکی از دلایل موفق بودن تکواندو در المپیک این بود که هرکسی در جایگاه واقعی خود قرار گرفت چراکه بر این اساس با در نظر گرفتن تجربه، دانش و تخصص افراد، ساختار درستی شکل می گیرد و انتظارات از ظرفیت افراد عینی، واقعی و دست یافتنی خواهد بود.

خیز تکواندوی زنجان به سوی قله‌های موفقیت

اصلی‌ترین دغدغه هیات تکواندو استان چیست؟‌

حیطه فعالیتی و یکی از وظایف ما مسوولان ورزشی این است که ارتباط موثر با مجموعه فعالان علم و صنعت داشته باشیم و این از محور برنامه هاست. همچنین استفاده از ظرفیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جزو دغدغه های این هیات قرار دارد.

مشکل اساسی ورزش استان جوابگو نبودن اعتبارات و نبود حامی مالی است. نگاه سیاستگذاران در کشور و استان باید به وزش مثبت باشد چون هر هیاتی که نگاه مثبت مسوولان و حمایت مالی لازم را دارد برنامه های خود را به نتیجه می رساند.

مشکل همه هیات ها این است که با محدودیت اعتبارات مواجه هستند که باید لوایح و قوانینی در راستای حمایت از وزش تنظیم شود که دست مدیران ورزشی را در تحقق برنامه ها باز بگذارد.

ورزشکاران باید زمینه ای برای ظهور و بروز استعدادها، خلاقیت و توان خود داشته باشند که آن هم، شرکت در مسابقات لیگ است.

بازیکن از این طریق مسیر قهرمانی را طی می کند و سپس به مرحله کسب سهمیه المپیک می رسد که دستیابی به همه این ها مستلزم حمایت است.

استان زنجان امروز به دلیل نبود حامی مالی مناسب به رغم همه توانمندی ها در رشته تکواندو تیمی در لیگ برتر ندارد. خیرین زیادی در استان در بخش های مختلف به خصوص مدرسه سازی و درمان، فعال هستند و نیاز داریم که این خیرین با دید پیشگیرانه از بیماریها به ورزش نیز نگاه ویژه ای داشته باشند و از آن حمایت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.