رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: بنابر آمار همه ساله بخشی از محصولات کشاورزی به سبب فرسودگی کمباین، کمبود صنایع تبدیلی و نبود مصوبه الگوی کشت هدر می‌رود.

قاسم پیشه ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار اعلامی فائو همه ساله ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات کشاورزی هدر می‌رود که  بخشی از محصول در زمان برداشت بدلیل فرسودگی کمباین از بین می‌رود و بخش دیگر به دلیل کمبود یا عدم وجود صنایع تبدیلی و نداشتن آمایش سرزمینی هدر می‌رود.

به گفته او، با توجه به عدم اجرای آمایش سرزمین، کشاورزان بدون در نظر گرفتن بازار هدف صادراتی و تنها برحسب منفعت اقتصادی کشت را انجام می دهند که همین امر منجر به مازاد یا کاهش تولید محصولات کشاورزی و در نهایت برهم خوردن نظم بازار می شود.

پیشه ور با اشاره به راهکار کاهش ضایعات محصولات کشاورزی افزود: با توجه به کشاورزی خرده مالکی، کشاورزان بدون در نظر گرفتن بازار هدف کشت را انجام می دهند، در حالیکه اگر کشت در قالب تعاونی باشد جلوی بخشی از ضایعات گرفته می شود. براین اساس صادرات و واردات  برمبنای  الگوی کشت و آمایش سرزمین تعریف می شود.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: همه ساله بخشی از محصولات کشاورزی به سبب عدم سیاست و استراتژی مناسب صادرات و تصمیمات خلق الساعه هدر می رود، درحالیکه  با داشتن نظام صنفی مستقل، ثبت اطلاعات و ارائه آمار و اطلاعات به وزارت جهاد می توان بخش را مدیریت  و برنامه ریزی مناسب انجام داد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار