حسن حاجی بیگی مدیرکل ایمنی شرکت فرودگاههای کشور با بیان اینکه سازمان بین المللی هوانوردی استانداردهایی را برای عملیاتی کردن فرودگاهها در نظر گرفته و آنها را الزامی کرده است گفت: استانداردهایی هم از نظر تجهیزات و نیروی انسانی باید رعایت شود چراکه آتش سوزی در این بخش با سایر بخشها متفاوت است و طبق استاندارهای جهانی باید حریق زیر سه دقیقه کنترل و مسافران زیر ۵ دقیقه خارج شوند.
وی ادامه داد: این بخش نیاز به تجهیزات مدرن و نیروی انسانی متخصص دارد و باید هر ۴ سال یکبار صلاحیتها اخذ شود و از نظر فیزیکی اقدامات لازم در دستور کار قرار گیرد.
او بیان کرد: به طور قطع در حوزه شهری و شهرداری باید استانداردها رعایت شود چراکه در حوزه هوانوردی اطفای حریق شامل ۱۰۰ هزار لیتر سوخت هواپیما بوده و سازههای ۱۰۰ هزار تنی تحت تاثیر قرار میگیرد بنابراین باید در این بخش از تجهیزات مدرن استفاده شود.
وی توضیح داد: آنالیز و بررسی ظرفیت منابع انسانی ۲۳ فرودگاه کشور، آنالیز TRA فرودگاه عسلویه، برگزاری دورههای آموزشی حضوری و مجازی مهارت محور، اجرای سامانه الکترونیک مدیریت اداره و ایستگاههای آتشنشانی، راهاندازی منبع الکترونیکی دسترسی به منابع آموزشی و دستورالعملهای استاندارد (FTP) و نیز تامین نیروی فرودگاههای کشور که برای حل این مشکل ۱۱ هزار نفر ساعت بهصورت مامور به فرودگاههای هدف اعزام شدند، مهمترین اقدامات یک سال گذشته محسوب میشوند.
او با بیان اینکه عملیات بازسازی ۹ دستگاه خودرو کفساز فرزیا، بازسازی ۸ دستگاه خودروی کفساز آتشنشانی، خرید ۱۰ دستگاه برفروب سهکاره و خرید ۴۲ دستگاه خودرو مارشالر ۲۰۲۴ اتوماتیک در دست اقدام است.
وی گفت: بسیاری از تجهیزات و ماشینآلاتی که در اختیار داریم، نزدیک به استانداردهای بینالمللی بوده و با تعمیر و نگهداری صحیح از آنها میتوان از تحمیل هزینه سنگین به شرکت فرودگاهها جلوگیری کرد.
وی بیان کرد: مجوز اعطای گواهینامه ویژه تجهیزات هندلینگ را اخذ کردهایم و رانندگان با این گواهینامه دیگر نیاز به گواهینامه پایه یک ندارند. این در حالی است که در یک سال اخیر ۵۰ گواهینامه در ۳۸ فرودگاه کشور ویژه رانندگی و عملیات با خودروهای آتشنشانی صادر شده است.
خبرنگار: محبوبه کباری