همایش بین المللی شمس و مولانا با تجلیل از صاحبان مقالات برتر و صدور بیانیه محکومیت جنایات اسرائیل غاصب به پایان رسید.

دهمین همایش بین المللی شمس و مولانا  با محکومیت جنایات اسرائیل غاصب توسط شمس و‌مولانا پژوهان داخلی و خارجی و تجلیل از  صاحبان مقالات برتر به پایان رسید.

در مراسم اختتامیه دهمین همایش بین المللی شمس و مولانا شرکت کنندگان داخلی و خارجی با صدور بیانیه‌ای با ابراز تأسف از حوادث و جنایات رژیم صهیونسیتی در لبنان شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفتند و بر ضرورت توجه جامعه جهانی برای خاتمه جنایات اسرائیل در فلسطین و‌ لبنان تاکید کردند.

در این همایش که به مدت دو روز در سالن شهرداری خوی برگزار شد ابعاد شخصیتی و علمی و عرفانی شمس تبریزی عارف نامی ایران زمین و مولانا شاعر پرآوازه ایرانی با حضور ۱۲۰ اند یمشند، مولانا و شمس پژوه برجسته داخلی و خارجی بررسی شد.

حجت‌الاسلام مرتضی اکبری دبیر علمی این همایش گفت: برای برگزاری این همایش علمی بیش از ۱۳۱ مقاله از اندیشمندان و شمس و مولانا پژوهان داخلی و خارجی در دبیرخانه این همایش ثبت شده بود که ازاین تعداد ۳۰مقاله به مرحله داوری راه یافت.

وی تصریح کرد: از مقالات راه یافته به مرحله داوری ۱۹ مقاله برتر در این همایش بصورت سخنرانی ارائه بقیه نیز در ویژه نامه همایش چاپ می‌ شود.

سید احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (آیکوم) در مراسم اختتامیه این همایش بین‌المللی بر ضرورت تکمیل و غنی سازی موزه شمس و‌مولاتا برای معرفی هرچه بستر ظرفیت‌های فرهنگی خوی تاکیدکرد و‌ افزود: فقدان موزه‌های متعدد به ویژه موزه تخصصی شمس و‌ مولانا باعث شده که شهرستان از معرفی ویژگی‌ها و ظرفیت‌های خود به ابران و جهان ناتوان باشد لذا باید موزه تخصصی شمس و‌مولانا متناسب با شهرستان و‌ مبین شکل و‌ عقابد مولانا و شمس در خوی شکل گیرد.

وی همچنین برضرورت تلاش برای ثبت جهانی شمس تبریزی درآثار ناملموس میراث فرهنگی هم تاکید کرد.

چهره آرا رئیس شورای اسلامی شهر خوی هم در این مراسم گفت: این رویداد، تلاشی برای کنارهم آمدن اندیشمندان ارزشمند در جهت افزودن ذوق و شوق قلب‌ها و خلق پیامی برای آیندگان. شورای اسلامی شهر و مجموعه مدیریت شهری سالهاست که تلاش می‌کند تا گام‌های مستحکمی در این حوزه بردارد.

در پایان این‌همایش با اهدای لوح و‌ جوایز نقدی از صاحبان داخلی و خارجی مقالات برتر تجلیل و نشان ویژه جهانی نوروز به شهردار خوی و موزه شمس و‌ مولانا اعطا شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.