میرزائی گفت: ۷۳ درصد از بیماری‌های نوپدید شناخته شده از سوی حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شوند.

محسن میرزائی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از مراجعه کنندگان به مراکز درمان هاری در استان یزد به علت گزیدگی توسط گربه‌ها بوده است، گفت: ۴۹ درصد از عوامل بیماری‌زا توسط حیوانات به انسان منتقل و ۷۳ درصد از بیماری‌های نوپدید شناخته شده توسط حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شوند.

وی ضمن بیان این که بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، ۸۳۲ عامل از هزار و ۷۰۹ عامل بیماری‌زا از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند، گفت: از میان ۱۵۶ بیماری نوپدید شناخت شده در انسان نیز ۱۱۴ مورد آن از حیوانات به انسان منتقل می‌شود.

میرزائی با بیان این که بیماری‌های متعددی از سگ‌ها و گربه‌ها به انسان منتقل می‌شوند، گفت: در نظام مراقبت بیماری‌های واگیر، اطلاعات مربوط به چند بیماری همچون حیوان گزیدگی، بیماری هاری، کیست هیداتید و سالک نوع شهری که از طریق سگ‌ها و بیماری هاری که از طریق گربه‌ها به انسان منتقل می‌شود، ثبت و گزارش شده و تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

وی اظهار کرد: طبق آمار سال قبل، حدود ۵۲.۸ درصد از موارد گزش‌هایی که جهت دریافت درمان پیشگیری از هاری به مراکز پیشگیری از هاری در استان یزد مراجعه کرده‌اند، توسط گربه و حدود ۴۵ درصد موارد گزش، توسط سگ‌ها بوده است.
 
میرزائی در پایان ضمن بیان این که در نظام مراقبت بیماری‌های واگیر استان یزد، بیماری‌های منتقل شونده توسط سگ‌ها شامل حیوان گزیدگی، هاری و کیست هیداتید بوده است، گفت: بیماری‌های منتقل شونده توسط گربه‌ها نیز شامل حیوان گزیدگی و هاری بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.