مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد گفت: در تمامی کارگاه‌های مشمول قانون کار، کارفرما مکلف است که تمام اطلاعات مربوطه در حوزه بهداشت و ایمنی را در اختیار بازرسان کار بگذارد.

فلاحتی مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در مانور ایمنی و بازدید از معدن تاجکوییه سبزدشت بافق گفت: در استان نزدیک به ۳۰۰ معدن از جمله کانسار فلزی و غیرفلزی، شن و ماسه و... داریم که این معادن جز مشاغل پرخطر هستند و احتمال حوادث و اتفاقات زیان آور در آنها زیاد است.

او افزود: وظیفه ما نظارت بر اجرای قانون کار در راستای حفظ و صیانت از نیروی کار با آموزش‌های ایمنی، تشکیل کمیته حفاظت فنی و تشکیل کمیته ایمنی است. 

فلاحتی بیان کرد: بازرسان کار حکم ضابط دادگستری را دارند و در مراجعه به معادن و واحدها، کارفرما مکلف است که تمام اطلاعات مربوطه را در اختیار بازرسان بگذارد.

او تصریح کرد: چنانچه موارد نقصی توسط بازرسان مشاهده و به کارفرما ابلاغ شود، اگر کارفرما در مدت معین رفع و حل نکند، ماده ۱۰۵ قانون کار اعمال و کارفرمای خاطی به مراجع قضایی معرفی می‌شود. 

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد گفت: تجهیزات برای پیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی را باید کارفرما‌ها تامین کنند.

او در رابطه با حوادث گفت: از مجموع حوادثی که در واحد‌های تولیدی استان رخ داده است، ۵/۶ درصد مربوط به حوادث معادن است که علت معدنی مانند ریزش نداشته و مربوط به برق گرفتگی و سقوط و از این قبیل حوادث می‌شده است. 

مجید دشت آبادی رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد نیز گفت: نگاهی که کارفرمای معدن تاجکوییه در بحث مکانیزه کردن، داشته باعث شده است که کلیه موارد ایمنی را رعایت کنند.

او با ارائه آمار بازرسی‌ها افزود: در شش ماه اول امسال نسبت به سال گذشته، افزایش بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار را در سطح استان داشتیم به طوریکه در سال گذشته چهار هزار و ۴۷ مورد سال گذشته و امسال شش هزار و ۱۲۳ مورد بازرسی انجام شده است.

او خاطرنشان کرد: محوریت این بازرسی‌ها مباحث ایمنی است هرچند مواردی از جمله مزد، سخت و زیان آور و... نیز بررسی می‌شود.

دشت آبادی تصریح کرد: در شش ماه اول سال گذشته ۱۲۵ مورد حادثه داشتیم که در شش ماه اول امسال به ۳۵ مورد رسیده و کاهش بیش از ۷۰ درصدی داشته است. 

او گفت: یکی از دلایل اصلی کاهش حوادث در کارگاه‌های مشمول قانون کار، ارائه آموزش‌های ایمنی لازم و دلیل دیگر نظارت‌های صورت گرفته، است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.