مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق ایلام گفت: در ۲ سال گذشته تاکنون ۷۰۰ پنل خورشیدی قابل حمل به خانوارهای عشایری ایلام تحویل داده شده است.

ولی الله ناصری اظهار کرد: یکی از طرح‌های وزارت نیرو در سال‌های اخیر با هدف محرومیت‌زدایی و برخورداری مناطق عشایری از نعمت برق، واگذاری سامانه‌های خورشیدی است که تاکنون سه هزار و ۲۹۵ سامانه در استان ایلام به خانوارهای عشایری تعلق گرفته است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام افزود: ۹۰ درصد هزینه‌های این سامانه‌ها شامل پنل، اتصالات و باتری توسط وزارت نیرو پرداخت می‌شود و این سامانه می‌تواند برق را در سه روز غیرآفتابی در اختیار جامعه عشایری قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه ۲۵۰ پنل در سال ۱۴۰۲ با اعتبار۲۹ هزار و ۷۵۰ میلیون ریال برای تامین نیازهای اولیه و ایجاد امنیت تامین برق به عشایر استان واگذار شده است، تصریح کرد: ۴۵۰ دستگاه از این سامانه‌های خورشیدی نیز در سال جاری با اعتباری۷۶ هزار و ۵۰ ریال نیز در بین خانوارهای عشایری استان توزیع شده است.

ناصری با بیان اینکه سهم استان سالانه سه هزار سامانه خورشیدی پشت‌بامی است که با اولویت مناطق روستایی و کمتر برخوردار و مناطق عشایری واگذار خواهد شد، ابراز کرد: تعدادی از این سامانه‌ها به مددجویان نهادهای حمایتی تعلق می‌گیرد که با معرفی این نهادها با تسهیلات ویژه به آنها واگذار می‌شود.

استان ایلام دارای ۹ هزار خانوار عشایری با ۶۰ هزار نفر جمعیت بوده که معادل ۱۰ درصد جمعیت کل استان را تشکیل می‌دهند.

ارزش تولیدات عشایر سالانه ۳۵ هزار میلیارد ریال و شامل محصولاتی چون یک هزار و ۶۰۰ تن پشم، ۵۶۰ تن روغن و ۱٠۸ تن عسل است.

۳۰ درصد صنایع دستی در استان ایلام توسط عشایر تولید می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.