مسئولان آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در تلاش هستند تا با اجرای پروژه‌های آبرسانی و حمایت استاندار و مجمع نمایندگان استان برای تامین منابع مالی، مشکلات آبی روستا‌های استان بویژه در فنوج پایان یابد.

قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان درباره آخرین وضعیت این طرح بیان کرد: به واسطه اقدام‌های صورت گرفته تاکنون برای ۴۳۱ روستا عملیات آبرسانی انجام شده و با مجموع طرح‌های آبرسانی طی این مدت، شاخص بهره‌مندی روستا‌ها از آب آشامیدنی ۲.۵ درصد افزایش یافته است.

علیرضا قاسمی، جهاد آبرسانی را بزرگترین طرح آبرسانی به لحاظ حجم عملیات و گستردگی جغرافیایی معرفی کرد و افزود: مجموع حجم عملیات پیش‌بینی شده در این طرح شامل هشت هزار و ۲۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع و احداث ۲۳۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب است.

وی ادامه داد: در راستای این طرح، آبرسانی به ۲ هزار و ۳۵۱ روستای سیستان و بلوچستان برای بهره‌مندی ۵۰ درصد جمعیت روستایی این استان هدف‌گذاری شده و در قالب سه فاز اجرایی شامل قرارداد محرومیت‌زدایی، طرح مجمع خیرین آبرسان وزارت نیرو و طرح ملی مجتمع‌های آبرسانی روستایی کشور پیش می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در قالب طرح محرومیت‌زدایی، آبرسانی و رفع تنش آبی از یک‌هزار و ۷۵۱ روستای فاقد و یا دارای مشکل آب با جمعیت ۵۵۴ هزار نفر در دستور کار قرار گرفت که تاکنون یک‌هزار و ۴۵۰ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است.

وی اعتبار اختصاص یافته به این طرح را در سال ۱۴۰۲ مبلغ پنج هزار و ۱۰۰میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: به لحاظ اعتباری بالاترین رقم برای یک طرح آبرسانی روستایی در سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود، اما پیشبرد این ابرپروژه با توجه به گستردگی حجم عملیات نیازمند اعتبارات خاص است تا اختلالی در روند عملیات اجرایی رخ ندهد.

قاسمی با اشاره به ۲ فاز دیگر طرح جهاد آبرسانی، گفت: آبرسانی به ۲۵۰ روستای فاقد در قالب طرح مجمع خیرین آبرسان وزارت نیرو و آبرسانی به ۳۵۰ روستا نیز در قالب طرح ملی مجتمع‌های آبرسانی روستایی کشور در دست اجرا قرار دارد که متناسب با تخصیص اعتبارات انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود با تکمیل این طرح، شاخص بهره‌مندی از آب آشامیدنی در سطح روستا‌های سیستان و بلوچستان به ۹۵ درصد ارتقا یابد.

بررسی و پایش وضعیت تامین آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: برای پروژه آبرسانی به رامک، تاکنون حفر یک حلقه چاه، خرید پمپ و منصوبات، ساخت مخزن ۳۰۰ متر مکعبی و خط انتقال آب و شبکه توزیع با اعتباری بیش از ۷۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

وی ادامه داد: در تکمیل عملیات آبرسانی به این روستا تجهیز چاه و اتصال به مخزن ذخیره آب باقی مانده که نیازمند حدود ۲۵ میلیارد ریال اعتبار است.

قاسمی در خصوص بررسی و پایش وضعیت تامین آب فعلی این روستا، اظهار کرد: بر اساس اعلام نماینده مجری طرح آبرسانی به روستا‌های سیستان و بلوچستان، طراحی خطوط انتقال، شبکه توزیع، و مطالعه تامین آب برای آبرسانی به این روستا به طور کامل صورت گرفته، اما محدودیت منابع مالی مانع شروع عملیات اجرایی آن شده است.

وی تاکید کرد: شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان تامین آب این روستای کم‌برخوردار را در دستورکار خود قرار داد و تلاش می‌کند تا از طریق منابع مالی مختلف و حمایت‌های استاندار و مجمع نمایندگان استان عملیات اجرایی این پروژه را به زودی آغاز کند.

برچسب ها: آبرسانی ، آبفا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار