در شبانه روز اخیر به گزارش منبعی محلی همزمان با تجمع تانک‌های دشمن، حملات توپخانه‌ای به جنوب لبنان برای ورود زمینی ارتش اشغالگر به خاک لبنان تشدید شده است.

با آغاز مرحله سوم تجاوز رژیم صهیونیستی از سوی رسانه‌های عبری، شمارش معکوس برای آغاز حمله زمینی محدود اسرائیل به جنوب لبنان آغاز شده است. در شبانه روز اخیر به گزارش منبعی محلی همزمان با تجمع تانک‌های دشمن، حملات توپخانه‌ای به جنوب لبنان برای ورود زمینی ارتش اشغالگر به خاک لبنان تشدید شده است. منابع نزدیک به تل‌آویو اعلام کردند که نیروی زمینی رژیم قصد دارد تا از عمق ۲ کیلومتری به مرز لبنان نفوذ کند. هدف اولیه از این اقدام نابودی تونل‌های حزب الله و پاکسازی نیرو‌های مقاومت در روستا‌های مرزی اعلام شده است. این هدف در حالی از سوی صهیونیست‌ها مطرح شد که پیش از آن نخست وزیر لبنان اعلام کرده بود که اگر اسرائیل تشدید تنش در مرز‌های جنوبی لبنان را متوقف و خطوط قرمز اعلام عقب نشینی کند، ارتش لبنان حاضر است بلافاصله در نقاط مرزی مستقر شده و اصطلاحاً یک دیوار حائل میان نیرو‌های مقاومت و رژیم صهیونیستی ایجاد کند.

 با وجود پیشنهاد دولت لبنان و در عین حال تماس مکرر از سوی بازیگران میانجی برای کنترل تنش در منطقه به نظر می‌رسد، تل‌آویو قصد دارد تا قدم در مسیر پرخطر جنگ مستقیم به نیرو‌های حزب الله بگذارد. در چنین شرایطی ابهام اصلی تحلیلگران آن است که آیا ارتش رژیم آماده قدم گذاشتن در زمین بازی حزب الله است یا خیر؟

تداوم بحران برای بقا

در حالی که آمریکا با همراهی دوحه- قاهره امیدوار بود به فرمولی ثابت در خصوص برقراری آتش‌بس در نوار غزه دست یابد، بنیامین نتانیاهو با تشدید تنش در جبهه شمالی سعی کرد تا نقطه تمرکز جامعه جهانی را تغییر داده و چرخه بحران را در جبهه لبنان مستقر کند. به عبارت دیگر نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای حفظ قدرت و راضی نگه داشتن متحدان خود در کابینه تصمین گرفت تا به جای توقف جنگ در غزه، جنگی دیگر در مرز‌های شمالی به بهانه مقابله با تهدید حزب الله و بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان آغاز کند. این شرط در حالی به اهداف جنگی رژیم اضافه شده است که پیش از این دامنه حملات مقاومت تا عمق ۲۰ کیلومتری بود، اما امروز شهر‌های تل‌آویو و حومه بیت‌المقدس در بانک اهداف مقاومت اسلامی لبنان قرار گرفتند.

انفجار پیجر‌های آلوده در سراسر لبنان

در دو هفته گذشته اسرائیل از طریق عملیات پیچیده پیجرها، حذف چهره‌های برجسته مقاومت، بمباران اماکن منتسب به حزب الله و در نهایت به شهادت رساندن سید شهدا مقاومت لبنان، سید حسن نصرالله، دامنه بحران در جبهه شمالی را به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش داده است. هفدهم سپتامبر ۲۰۲۴ تعداد زیادی از پیجر‌های تایوانی در مناطق مختلف لبنان منفجر شدند. در این عملیات تروریستی قریب به ۱۱ نفر به شهادت رسیده و بیش از ۲۷۵۰ هزار نفر زخمی شدند. به گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، پنج ماه پیش حزب الله درخواست خرید پیجر را به شرکت «گولد آپولو» تایوان داده بود. به ادعای منابع آگاه آمریکایی ظاهراً موساد موفق شده تا پس از وارد شدن این پیجر‌ها به آنها دسترسی پیدا کرده و قریب به ۲۰ گرم ماده انفجاری پینتریت روی باتری دستگاه‌های پیجر قرار دهد که با افزایش دمای باتری یا دریافت سیگنال منفجر می‌شوند.

تنها یک روز پس از حمله «پیجرها»، موساد و واحد «۸۲۰۰» دومین عملیات خرابکارانه علیه همسایه شمالی را آغاز کرد. در جریان این حمله سایبری بیسیم‌های ژاپنی «ایکام»، تلفن همراه و رایانه‌های شخصی، دستگاه‌های ساعت زنی و ... هدف عملیات خرابکارانه اسرائیل قرار گرفتند. شرکت ژاپنی اعلام کرده است که سیستم‌های رادیویی در اختیار حزب الله، مدلی قدیمی می‌باشد که تولید آن به ده سال پیش متوقف شده است. ذکر این نکته سبب تقویت سناریو هک و تزریق مواد انفجاری در وسایل ارتباطی حزب الله می‌شود. تعداد شهدای این حمله ۲۰ تن و زخمی‌های بیش از ۴۵۰ نفر اعلام شده است. کمی بعد در روز جمعه بیست‌وهفتم سپتامبر ظاهراً ساعاتی پیش از آغاز جلسه رسمی دبیرکل حزب الله و جمعی از فرماندهان مقاومت، اطلاعات این جلسه در اختیار مسئول پرونده حزب الله در سرویس موساد قرار داده می‌شود. با تأیید بنیامین نتانیاهو جنگنده‌های رژیم مجموعاً ۱۰ بار منطقه «حاره حریک» را به وسیله ۸۵ تن بمب هدف قرار می‌دهند.

 براساس داده‌ها، ساختمان‌های آن محدوده به صورت کامل فرو ریختند. در جریان این حمله تروریستی تمام افراد حاضر در جلسه از جمله سید حسن نصرالله، علی کرکی و سردار سرتیپ عباس نیلفروشان به شهادت رسیدند.

بازگشت آوارگان و ایجاد شکاف در راهبرد وحدت میدان‌ها

از ابتدای نبرد طوفان الاقصی تا به امروز حزب الله لبنان قریب به ۹ هزار موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک کرده است. نکته قابل توجه آن است که در جریان این حملات ده‌ها شهرک صهیونیست نشین تخلیه و بیش از ۶۰ الی ۱۰۰ هزار صهیونیست در مناطق مرکزی فلسطین اشغالی آواره شدند. رژیم صهیونیستی موظف است تا هزینه اجاره بها یا اقامت هتل این افراد را تا هر زمانی که بحران در این منطقه ادامه داشته باشد، پرداخت کند. همین موضوع سبب شد تا برخی نیرو‌های اپوزسیون و منتقدان نتانیاهو لب به انتقاد از سیاست‌های کابینه در خصوص جبهه شمالی گشوده و خواستار بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان شوند. بیان چنین مطالبه‌ای سبب شد تا در ماه سپتامبر، نتانیاهو خواستار اضافه شدن بند بازگشت آوارگان در جبهه شمالی به اهداف جنگ شود.

حذف فرماندهان ارشد مقاومت توسط جوخه ترور اسرائیل

علاوه بر این نتانیاهو اصرار داشت تا حساب جبهه شمالی از میدان غزه جدا شود. شهید نصرالله شرط اصلی توقف تبادل آتش در جبهه لبنان را توقف نسل کشی در غزه اعلام کرده بودند. در سوی مقابل، اما نتانیاهو مدعی است پذیرش چنین شرطی از سوی مقاومت لبنان به معنای تغییر موازنه به نفع حزب الله و پذیرش قدرت مقاومت در منطقه خواهد بود. برهمین اساس ابتدا صهیونیست‌ها اقدامات کمپین ترور علیه فرماندهان ارشد مقاومت مانند فواد شکر، ابراهیم عقیل، محمد سرور و علی کرکی را تشدید و سپس روند حملات هوایی در عمق خاک لبنان را آغاز نمود. حال به نظر می‌رسد «نبرد اراده‌ها» وارد مرحله‌ای حساس شده و مقاومت اصرار دارد تا از دستآورد‌های راهبرد «وحدت میدات‌ها» در برابر دشمن صهیونیست صیانت کند.

بهره سخن

تجربه جنگ ۳۳ روزه لبنان ثابت کرد که رژیم صهیونیستی شاید دارای نیرو نسبتاً قدرتمند هوایی باشد، اما در میدان نبرد زمینی و چریکی دارای آسیب پذیری‌های بسیار جدی است. تانک‌های آسیب پذیر در برابر موشک‌های ضدذره کورنت و سربازان صهیونیستی که تاب مقاومت در برابر یگان‌های نخبه رضوان را نداشتند، تجربه گران سنگ نیرو‌های حزب الله در مواجه با نیرو زمینی رژیم اشغالگر قدس این نوید را می‌دهد که در روز‌های آینده تحولی جدی در معادلات میدانی رخ داده و حزب الله لبنان بتواند ضربه‌ای کاری به دشمن صهیونیست وارد نماید. برخی تحلیلگران معتقدند یکی از دلایل تعلل ورود نیرو زمینی رژیم به جنوب لبنان و استفاده از ظرفیت کماندو‌ها برای جمع آوری اطلاعات، ترس تل‌آویو از تکرار تجربه سال ۲۰۰۶ و حتی اسیر شدن نیرو‌های صهیونیست به دست رزمندگان حزب الله است. سلسله تحولات جاری در روز‌های آینده میزان توانایی و تاب آوری ارتش رژیم صهیونیستی برای مقابله با رزمندگان حزب الله را نشان خواهد داد.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار