مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: پس از سه سال زراعی متوالی با بارش کمتر از نرمال در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بارش استان بیش از نرمال گزارش شده است.

 محسن حیدری اظهار کرد: میزان بارش دریافتی استان در سال زراعی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ ، ۱۴۰.۴  میلی متر بوده که  ۳۹.۵ درصد افزایش را نسبت به بلند مدت و ۱۴۵.۶  درصد نسبت به سال گذشته  را نشان می‌دهد. 

وی عنوان کرد: میانگین بارش بلند مدت سال زراعی استان ۱۰۰.۷  میلی متر است.

 مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: افزایش بارش سال زراعی با وجود آن به دست آمد که میزان بارش فصل مونسون امسال استان فقط ۷.۴ میلی متر بوده و نسبت به بارش های موسمی بلند مدت استان ۳۳.۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان بیش از ۲۰ سال درگیر خشکسالی است تصریح کرد: این بارش ها می توانند اثرات خشکسالی را قدری کاهش دهند. 

به گفته حیدری با توجه به ادامه دار بودن روند خشکسالی در سیستان و بلوچستان در دوره یک ساله تا پایان مرداد ماه سال جاری ۹۴.۱ درصد از پهنه استان درگیر درجات مختلفی از خشک سالی بوده که از این مقدار ۵۸.۱ درصد پهنه استان درگیر خشکسالی شدید و بسیار شدید است.

 وی میانگین دمای سیستان و بلوچستان در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ را ۲۴.۷ درجه سلسیوس اعلام کرد و افزود: در این مدت ۱.۴ درجه دمای استان نسبت به دوره بلند مدت مشابه افزایش داشته است.

 مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان همچنین درباره پیش بینی فصلی میزان بارش استان گفت: بارش استان تا اسفند ماه سال جاری در حدود نرمال بلند مدت برآورد می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار