رئیس بنیاد ملی علم ایران گفت: اعتبار بنیاد ملی علم ایران رشد ۵ برابری را به دنبال داشته است و در حال حاضر کمبود بودجه‌ای وجود ندارد.

علی محمد سلطانی رئیس بنیاد ملی علم ایران در بزرگداشت روز ملی علوم پایه (بزرگداشت ابو ریحان بیرونی) با موضوع جایگاه علوم پایه در بنیاد ملی علم ایران گفت: در روز‌های گذشته شاهد اتفاقات تلخ و شیرین بودیم و امیدواریم برای کشور‌های اسلامی روز‌های خوب و خوشی رقم بخورد. ۱۳ شهریور روز ملی علوم پایه است و باتوجه به تعطیلات ماه صفر این برنامه به ۱۲ مهر موکول شد و این برنامه یادبود روز علوم پایه است.

پژوهش ریشه است؛ گاهی دیده نمی‌شود

او افزود: پژوهش ریشه درختی است که ما عموما آن را با برگ‌های سبز و و میوه‌های خوش رنگ آن را می‌بینیم، اما ریشه آن هیچگاه دیده نمی‌شود. از نظر تعداد سهم طرح های علوم پایه از طرح های بنیادی ۳۲ درصد و از نظر اعتبار ۳۹ درصد اعتبارات بنیاد را به خود اختصاص داده است.

سلطانی با اشاره به تدوین اساسنامه جدید بنیاد علم ایران گفت: در سال های اخیر نام این نهاد به بنیاد علم ایران تغییر نام یافت و بر این اساس اساسنامه این بنیاد تدوین شد. هدف اصلی ما ظرفیت سازی برای توسعه مرزهای دانش، مرجعیت علمی و سرامدی کشور در علم است.

سلطانی بیان کرد: اعتبار بنیاد ملی علم ایران رشد ۵ برابری  را به دنبال داشته است و در حال حاضر کمبود بودجه‌ای وجود ندارد چه بسا معاونت علمی و فناوری نیز حمایت‌های خوبی در این زمینه به بنیاد ملی علم ایران داشته است.

او ادامه داد: ۸۰ درصد حمایت‌های بنیاد ملی علم ایران از جنس حمایت‌ها و برنامه محور بوده و ۲۰ درصد دیگر آن حمایت افقی و مستمر است. این میزان درصد بر اساس این اولویت است که در کشور اثر داشته باشد. اولویت‌های ما در بنیاد ملی علم ایران دارای امکان دستیابی به حمایت‌ها برای بهترین پژوهشگران کشور، تلاش همه پژوهشگران برای کسب حمایت از بنیاد ملی علم ایران و ... است. 

رئیس بنیاد ملی علم ایران گفت: فراخوان‌های علوم پایه نیز دارای حرکت در مرز‌های دانش و دانش ریاضی، علوم و فناوری کوانتوم، خوشه‌های چند تخصصی؛ همکاری علوم پایه و سایر علوم، محصولات بدیع و نوظهور و برخی موضوعات علوم پایه و بخشی از فراخوان‌های بین الملل است. 

رئیس بنیاد ملی علم ایران با اشاره به اهداف بنیاد ملی علم ایران اظهار کرد: ظرفیت سازی برای پیشبرد مرز‌های دانش، مرجعیت علمی و سرآمدی کشور، زمینه سازی برای ارتقا ارزشمند علم در جامعه، ترویج علم و ایجاد ظرفیت خلق راه حل‌های بدیع، حل مسائل کلان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار