سالمندان برکت سفره زندگی هر خانواده و جامعه‌ای هستند و تکریم این گروه باتجربه جامعه، علاوه بر اجر اخروی، باعث آرامش خاطر خود و احساس ارزشمندی سالمندان می‌شود.

در هفته بزرگداشت سالمندان قرار داریم، هفته‌ای که باهدف تکریم هر چه بیشتر سالمندان و معطوف ساختن برنامه‌های خاص این گروه از جامعه بنا نهاده شده است.

 احترام به سالمندان یکی از الزامات هر جامعه‌ای است. این موضوع در جوامع امروزی تا حدود زیادی فراموش شده است. متأسفانه هر روز به تعداد سالمندانی که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند و فرزندان آنها ماه‌ها و یا حتی سال‌ها از آنها احوالی نمی‌پرسند و آنها را به حال خود رها کرده‌اند افزوده می‌شود. به‌راستی آیا دعایی بالاتر از دعای آن والدین سالمند وجود دارد؟ آیا ما پیری و روز‌های دشوار آن را تجربه نخواهیم کرد؟ پس چگونه آنها را رها کرده و به دنبال دنیای بی‌وفای خود می‌رویم. وجود سالمندان باعث بیشترشدن رحمت خداوند است.

۱) وقت گذراندن با سالمندان و احترام به سالمندان

سالمندان برای رفع تنهایی نیاز دارند که در حلقه آشنایان خود باشند. برای سالمندان زمان بگذارید، به ملاقات آنها بروید. هم سالمندان از تنهایی درمی‌آیند و زندگی‌شان هیجان پیدا می‌کند، هم شما از هم صحبتی با آنها آموزش می‌بینید. داشتن ارتباط در دوران سالمندی از عناصر مهم حفظ سلامتی است. در حضور سالمندان به حرفه‌هایشان گوش دهید. سالمندان به دلایل مختلف احساس تنهایی زیادی دارند مانند:

 بازنشستگی
 عدم ارتباطات اجتماعی
 عدم حضور در محیط کاری
 ازدست‌دادن همسر و نزدیکان

۲) در حضور سالمند مودبانه برخورد کنید

احترام به سالمندان یعنی در حضورشان مؤدبانه برخورد کنید. ادب و احترام جزئی از آداب معاشرت روزمره است. اگر سالمندان سخن می‌گویند، با احترام و دقت به حرف‌هایشان گوش کنید. میان حرفشان نپرید. آنها را با نام کوچک خطاب نکنید. احترام به سالمندان اوقات آنها را شیرین می‌کند.

۳) برای احترام به سالمندان از آنها نصیحت بخواهید

سالمندان جزء خردمندترین اقشار جامعه هستند. نصایح و توصیه‌های یک سالمند نباید نادیده گرفته شود. سالمندان با تجربه‌های گران‌بهایشان در زندگی می‌توانند بهترین نصایح را برای شما داشته باشند.

۴) برای احترام به سالمندان با آنها غذا بخورید

چگونه به سالمندان احترام بگذاریم؟ از اصول احترام به سالمندان غذاخوردن در کنار آنهاست. سالمندان در کنار اینکه بدنشان تغذیه می‌شود، سرگرم می‌شوند و اوقات خوشی را تجربه می‌کنند. حتماً سعی کنید طبق یک برنامهٔ مرتب با آنها غذا بخورید.

۵) برای احترام به سالمندان در مورد گذشته با آنها صحبت کنید

صحبت درباره تاریخچه خانوادگی می‌تواند نسل‌های مختلف خانواده را به هم نزدیک کند و روابط میان نسل‌ها را تقویت کند. کودکانی که اطلاعات بیشتری در خصوص تاریخچهٔ خانوادگی‌شان دارند، انعطاف‌پذیری هیجانی بهتری دارند. این کودکان در مقابله با استرس و چالش‌ها به شکل مؤثرتری عمل می‌کنند، زیرا بهتر از دیگران می‌دانند که از کجا آمده‌اند و چه کسی هستند.

۶) برای احترام با سالمندان به آنها زنگ بزنید

اگر آن‌قدر از محل زندگی عزیز سالمند خود دور هستید که نمی‌توانید مرتباً به وی سر بزنید، قطعاً می‌توانید گوشی تلفن را بردارید و با آنها تماس بگیرید. در زندگی پر مشغله‌مان، اگر زمانی را در طول روز به جویا شدن احوالات عزیزان سالمندمان اختصاص ندهیم، ممکن است به‌راحتی ارزش و بزرگی آنها و همچنین، مشکلاتی را که ممکن است در آینده گریبان‌گیرشان شوند، فراموش می‌کنیم. تماس تلفنی یکی از روش‌های شخصی مؤثری است که با استفاده از آن می‌توانید به عزیزانتان نشان دهید به فکرشان هستید.

۷) برای احترام به سالمندان از آنها قدردانی کنید

حتی اگر از طریق رفتار و کردارتان به آنها نشان می‌دهید چه‌قدر برای تان محترم هستند، به‌زبان‌آوردن این‌که چه‌قدر برای محترم‌اند، و چه‌قدر سپاسگزارشان هستید، بسیار مهم است. ادای احترام و هیجان بخشیدن به زندگی دیگران، به‌خصوص سالمندان ایرانی، پیام بسیار مثبتی به همراه دارد. اگر سالمندی در خانواده‌تان زندگی می‌کند که تأثیر مثبتی بر شما دارد، حتماً این تأثیر مثبت را با وی تقسیم کنید. حتی با رویاندن گل لبخندی بر صورتشان.

۸) به مراکز زندگی سالمندان سر بزنید

جهان با چنان سرعتی در حرکت است که گاهی اوقات آدم‌ها مسائل واقعاً مهم را فراموش می‌کنند. گاهی اوقات سالمندان فراموش می‌شوند، ولی باید بدانیم آنها همچنان فعال و زنده‌اند. با سرزدن به مراکز زندگی سالمندان، به آنها نشان می‌دهید به فکرشان هستید و برای‌تان مهم هستند. به آنها شور و نشاط هدیه می‌دهید و از طریق تعامل اجتماعی به درد و دل‌هایشان گوش می‌دهید. سرزدن به مراکز زندگی سالمندان، چه یکی از عزیزانتان در آنجا زندگی کند و چه آدم‌های غریبه، بهترین روشی است که از طریق آن وارد جامعهٔ سالمندان می‌شوید و به آنها نشان می‌دهید، برای اهمیت دارند.

۹) برای خدمت در مراکز نگهداری از سالمندان داوطلب شوید

وقتی کار خیری انجام می‌دهیم، حالمان بهتر می‌شود. پیش‌قدم شدن برای کار خیر یکی از اعمالی است که باید به یک عادت تبدیل شوند. لحظاتی بی‌نهایت تأثیرگذار در زندگی‌مان وجود دارند که تلاش برای رسیدن به آن لحظات بسیار ارزشمند خواهد بود و غالباً یکی از این لحظات زمانی است که برای خدمت به سالمندان و برآوردن نیاز‌های آنها داوطلب می‌شویم.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار