انگور ره شه (سیاه) میوه ای از باغات دیم مریوان که بدلیل کیفیت بسیار بالا به طلای سیاه کردستان مشهور است.

کردستان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور و سرزمین رنگین محصولات کشاورزی و باغی است.

فصل برداشت محصولات که می‌رسد بازار تولید میوه‌ها داغ می‌شود، از فصل تابستان با برداشت خرمن‌های طلایی گندم و میوه‌های تابستانی که بگذریم، اکنون زمان برداشت میوه‌های پاییزی رسیده و جمال میوه پسند‌ها به چشم میوه‌های این فصل روشن شده.

این روزها باغداران کردستانی به خصوص در شهرستان مریوان مشغول برداشت انگور سیاه هستند.

انگور سیاه باغات دیم شهرستان مریوان به دلیل کیفیت بالا به طلای سیاه کردستان مشهور است. این شهرستان به دلیل شراط مناسب و مساعد آب و هوایی برای کشت انواع محصولات باغی از جمله انگور همواره در استان زبانزد است.  

این نوع انگور علاوه بر تازه خوری به صورت کشمش، آبمیوه و شیره قابل فراوری بوده، اما نبود کارخانه‌های صنایع تبدیلی موجب شده این محصول با قیمت بسیار پایین از باغداران  خریداری شود و سود واقعی آن به عجیب دلالان رود.

مریوان بواسطه مرز باشماق و همسایه بودن با اقلیم کردستان عراق توانایی صادرات محصولات باغی را دارد که این امر در رونق و شکوفایی هر چه بیشتر صنعت باغداری و کشاورزی تاثیرگذار است.

ظرفیت تولید انگور سیاه در این شهرستان به بیش از ۴۰ هزار تن می‌رسد و به گفته  باغداران به کلان شهر‌هایی همچون تهران، اصفهان، اهواز و .. هم ارسال می‌شود.

یکی از باغداران انگور سیاه در مریوان اظهار کرد: بدلیل نبود صنایع تبدیلی در شهرستان،  محصولات باغی با قیمت بسیار پایین از باغداران خریداری و سود واقعی آن عاید دلالان و واسطه‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: دولت با ایجاد صنایع تبدیلی در سطح مریوان که قطب تولید محصولات باغی استان کردستان به شمار می‌رود باعث ایجاد انگیزه بیشتر در باغداران برای تولید خواهد شد.

 ایجاد صنایع تبدیلی یا خرید تضمینی محصولات باغی از باغداران علاوه بر ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان موجب اشتغالزایی، افزایش تولید خواهد شد تا علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی، برخی از این محصولات از جمله انگور سیاه به خارج از کشور نیز صادر شود.

برچسب ها: انگور ، کشاورزی ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.