معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت:برداشت چغندر قند کشت شده در فصل بهار امسال در استان آغاز شد.

غفور آقایی گفت: برداشت چغندر قند کشت شده در فصل بهار امسال در منطقه مغان، دشت اردبیل و شهرستان مشگین‌شهر آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود که حدود ۱۶۰ هزار تن از این محصول در استان اردبیل تولید شود. 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: برای کشت پاییزه چغندر قند رقم و بذر مناسبی پیدا نشد و به همین علت کشاورزان به سمت کشت بهاره این محصول سوق پیدا کردند.
او استان اردبیل را از نظر کشاورزی منطقه‌ای بسیار غنی عنوان کرد و گفت: وجود کارخانه قند بزرگ با ظرفیت اسمی پنج هزار تن در روز در مغان نشانه توانمندی این استان در تولید و فرآوری انواع محصولات کشاورزی است.
آقایی با اشاره به فعالیت این کارخانه با حدود یک هزار تن محصول و با حدود ۲۰ درصد ظرفیت اسمی خود، خواستار توسعه کشت چغندر قند و احیای این واحد صنایع کشاورزی با بالاترین ظرفیت شد و بیان کرد: خام فروشی و معطل ماندن ظرفیت‎‌های تولیدی، به اقتصاد بخش کشاورزی استان اردبیل ضربه زده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، چغندر قند را محصول استراتژیک عنوان و اظهار کرد: طی سال‌های قبل محصول چغندر قند در دشت اردبیل و مشگین‌شهر هم کشت می‌شد که در سال‌های اخیر کشت این محصول به حداقل رسیده است.
او ادامه داد: امسال کشت پنج هزار هکتار محصول چغندر قند برای استان اردبیل تعیین شده بود که باید ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار آن به صورت پاییزه و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار نیز به صورت بهاره کشت می‌شد که کشت آن کمتر از رقم ابلاغی انجام شد.
آقایی همچنین با اشاره به کشت ۲ هزار هکتار چغندر قند در استان اردبیل به صورت پاییزه و بهاره گفت: برداشت محصول کشت شده پاییزه از اوایل تابستان امسال آغاز شده و برداشت محصول بهاره نیز از چند روز قبل شروع شده است که پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۱۶۰ هزار تن محصول چغندر قند در این استان تولید شود.
او با اشاره به تعیین قیمت جدید چغندر قند در روز‌های آینده افزود: در سال زراعی گذشته قیمت تضمینی هر کیلوگرم محصول چغندر قند با عیار قند ۱۶ درصد، ۳۹ هزار و ۳۰۰ ریال تعیین شده که علاوه بر قیمت محصول، کشاورزان در قبال تحویل هر تن محصول، ۲۰ کیلوگرم تفاله، ۲ کیلوگرم قند و ۳۰ هزار ریال مشوق نقدی دیگر دریافت می‌کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد برای سال زراعی جاری که از اول مهر ماه آغاز شده، کشت حدود پنج هزار و ۵۰۰ هکتار چغندر قند به صورت الگویی در استان اردبیل در نظر گرفته شده و پیش‌بینی می‌شود که حدود ۲ هزار هکتار آن در کشت و صنعت مغان و در اراضی پایاب شبکه آبیاری مغان و مابقی نیز در شهرستان‌های سردسیری استان کشت شود.
او عملکرد تولید محصول چغندر قند در استان اردبیل را بالای ۸۰ تن در هکتار اعلام کرد و افزود: برای توسعه کشت این محصول مشوق‌هایی در نظر گرفته شده تا میزان کشت پیش‌بینی شده برای این محصول در استان محقق شود.
آقایی اظهار کرد: با وجود کارخانه بزرگ قند کشت و صنعت مغان با ظرفیت اسمی پنج هزار تن لازم است که کشاورزان استان اردبیل در برنامه کشت چغندر قند برای تامین خوراک این کارخانه استان نقش اساسی ایفا کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.