رژیم صهیونیستی در حال محاصره زمینی، دریایی و هوایی لبنان و تکرار سناریوی نوار غزه در این کشور با ادعای جلوگیری از تسلیح بیشتر حزب‌الله لبنان است.

از شامگاه شنبه پیش، رژیم صهیونیستی از محاصره نظامی تحمیلی لبنان خبر داد و روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت مدعی شد که این نوع محاصره شامل غیرنظامیان نخواهد شد.

اما روزنامه العربی الجدید، امروز با انتشار یادداشتی دراین‌خصوص نوشت که همه نشانه‌ها حاکی از آن است که اسرائیل در حال تحمیل محاصره همه‌جانبه دریایی، زمینی و هوایی بر لبنان است، درست مانند سناریوی نسل‌کشی در غزه. هدف از آن، به زانو درآوردن حزب‌الله با استفاده از سیاست گرسنه و در تنگنا نگه‌داشتن نیز تحت فشار قرار دادن مردم لبنان به امید قیام بر حزب‌الله و مقصر دانستن حزب‌الله در بحران به وجود آمده. 

صبح دیروز جمعه، جنگنده‌های اسرائیلی گذرگاه المصنع در شرق لبنان، هم مرز با سوریه را بمباران کردند. وزیر حمل و نقل و کار لبنان علی حمیه توضیح داد که اسرائیل با ایجاد حفره‌ای به عرض چهار متر، راه را برای عبور وسایل نقلیه بین لبنان و سوریه بست. گذرگاه المصنع یکی از شش گذرگاه مرزی رسمی بین لبنان و سوریه و بزرگ‌ترین آنها است. اما ارتش اشغالگر ادعا کرد که یک تونل به طول ۳.۵ کیلومتر را در آنجا تخریب کرده است. 

پنجشنبه‌شب بود که ارتش اشغالگر مدعی شد حزب‌الله از گذرگاه مصنع برای انتقال تسلیحات به داخل لبنان استفاده می‌کند و از دولت لبنان خواست که کامیون‌ها را در هنگام عبور از این گذرگاه به‌شدت بازرسی کند.

ارتش رژیم صهیونیستی طی روز‌های اخیر، مجموعه‌ای حملاتی را علیه نقاط نظامی و گذرگاه‌های مرزی بین سوریه و لبنان انجام داده که مهم‌ترین آنها یک پایگاه نظامی سوری در نزدیکی شهرک کفیر یابوس بود که به شهادت ۵ نظامی سوری منجر شد و دیگر یک منطقه در گذرگاه مرزی مطربا در البقاع شمالی واقع در شرق لبنان که به زخمی شدن ۸ نفر منجر شد. 

منجر به کشته‌شدن پنج سرباز از نیرو‌های رژیم سوریه و یک سرباز دیگر شد. سایتی در گذرگاه مرزی مطربا در شمال بقاع در شرق لبنان منجر به زخمی شدن هشت نفر شد.

علی حمیه می‌گوید که «واضح است ما در حال محاصره زمینی و هوایی هستیم، پس جامعه جهانی در قبال اتفاقی که در حال وقوع است، کجاست؟». 

وی پس از دیدار با رئیس پارلمان نبیه بری گفت که با وی درباره بهره‌برداری از کلیه تأسیسات دریایی، زمینی و هوایی و در رأس آنها فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری در بیروت و نیز سازوکار‌های قانونی در فرودگاه و کلیه تأسیسات دریایی به‌ویژه از طریق واردات و صادرات کالا به ویژه مواد غذایی رایزنی کرده است. این وزیر لبنانی تأکید کرد که جامعه بین‌المللی بر اساس قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی با مسئولیت‌های بزرگ انسانی، اخلاقی و بین‌المللی مواجه است.

لبنان ادعا‌های ارتش اشغالگر درباره گذرگاه المصنع را به‌شدت تکذیب و اعلام کرد که همه گذرگاه‌های مرزی از جمله همین گذرگاه تحت نظارت جدی قرار دارد و این گذرگاه‌ها، کاملاً رسمی هستند که تحت نظارت و رصد دقیق بیروت قرار می‌گیرد.

این در حالی است که گذرگاه‌های مرزی بین لبنان و سوریه به دلیل تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به لبنان، طی روز‌های اخیر شاهد ازدحام جمعیت بود. امری که باعث شد تعداد زیادی از لبنانی‌ها و سوری‌ها وارد خاک سوریه شوند.

اداره مهاجرت و گذرنامه لبنان نیز اعلام کرد که از ابتدای تجاوزات کنونی اسرائیل به لبنان، حدود ۷۲ هزار لبنانی و حدود ۱۹۷ هزار سوری به سوریه رفته‌اند. 
لبنان و سوریه دارای شش گذرگاه مرزی قانونی هستند که عبارتند از: المصنع- یابوس، العبودیه لبنانی- الدبوسیه سوری، الجوسیه لبنانی-القصیر سوری، وادی خالد لبنانی - تلکلخ سوری، العریضه و مطربا.

اسرائیل با این اقدام لبنان را محاصره زمینی کرده و انجام مبادلات تجاری و رفت و آمد بین آن و سوریه را با مشکل مواجه می‌کند، به‌ویژه اینکه تردد از طریق گذرگاه‌های غیرقانونی برای خودرو‌ها و شهروندان آسان نیست.

علاوه بر محاصره زمینی، اسرائیل عملاً حریم هوایی لبنان را تحت کنترل دارد و هر زمان بخواهد، مانع پرواز‌ها در تنها فرودگاه بین‌المللی این کشور یعنی فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری، واقع در ضلع جنوبی حومه جنوبی بیروت می‌شود. 

هم‌زمان با محاصره زمینی و هوایی لبنان، ارتش اشغالگر همچنان در حال بمباران مناطق مختلف لبنان است و عملاً توانایی خود برای تحمیل محاصره دریایی لبنان را نیز به نمایش می‌گذارد.

 اسرائیل با اعمال محاصره اعلام نشده بر گذرگاه‌های زمینی بین لبنان و سوریه و تدارک برای محاصره دریایی و هوایی، به دنبال فشار بر داخل لبنان اعم از رسمی و مردمی و تحریک مردم علیه حزب‌الله است. 

دلیل تأخیر در اجرای محاصره دریایی و هوایی شدید لبنان دادن زمان کافی به کشور‌های مختلف برای تخلیه اتباعشان از لبنان است. زیرا در جنگ سال ۲۰۰۶ اسرائیل علیه لبنان، جنگنده‌های اسرائیلی در ۱۴ ژوئیه به باند‌های فرودگاه بیروت و جاده المصنع حمله کردند. امری که موجب شد آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها مأمور سازماندهی تخلیه‌های دریایی گسترده در بندر ضبیه در شهرستان المتن در شمال بیروت شوند. 

به باور تحلیل‌گران، محاصره همه‌جانبه لبنان در مقایسه با نوار غزه به منابع بسیار بیشتری نیاز دارد (مساحت لبنان ۱۰ هزار و ۴۵۲ کیلومترمربع است و مساحت غزه ۳۶۵ کیلومترمربع). بااین‌وجود اسرائیل همچنان در حال اعمال فشار است به این امید که مشکلات داخلی مردم لبنان را از یک سو در مقابل دولت و از سوی دیگر در مقابل حزب‌الله قرار دهد. زیرا دولت لبنان نیز با وجود تمامی هشدار‌های موجود یک سال زمان داشته تا خود را از پیش برای شرایط اضطراری و جبران هرگونه کمبود مواد غذایی، دارویی و نفتی آماده کند.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۴ مهر ۱۴۰۳
طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی...
ایران مؤظف است تا از مستضعفین و مظلومین جهان دفاع کند.
اسرائیل غاصب و اروپای صهیونیست که هیچی...
حتی اگر آمریکا هم بطور علنی وارد جنگ شود!
ما تا آخر ایستاده ایم.
خاورمیانه هیچ ربطی به آمریکا و اروپا ندارد.
اسرائیل هم که اضافی و غده سرطانی ست...
دمش رو قیچی میکنیم.
آمریکا خبر نداره که ضعیف شده یا نمیخواد که روو کنه!!!
اما ، ما خبر داریم که پشت پرده چی میگذره!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۴ مهر ۱۴۰۳
همین یلا را سر خودشان بیاورید
آخرین اخبار