در شش ماهه ابتدایی امسال در خراسان جنوبی بیش از ۶هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی که مشکل دار بودند از چرخه مصرف خارج شد.

بخشی مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان به مناسبت روز دامپزشکی گفت: برنامه‌هایی همچون نشست خبری، تقدیر و تکریم فعالان حوزه دامپزشکی، آیین بزرگداشت ۱۴ مهر، دیدار با استاندار، دیدار با نماینده ولی فقیه، غبارروبی مزار شهدا و.. را به مناسبت روز دامپزشکی در استان برگزار می‌کنیم. 

او افزود: پیشگیری، کنترل و درمان بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله وظایف ماست؛ اداره کل این تعهد و مسئولیت را بابت بهداشت غذایی که سر سفره مردم می‌آید دارد و در تمام مراحل شامل واردات خوراک دام به استان، استفاده آن در کارخانجات خوراک و تبدیل به خوراک نهابی، پرورش دام و طیور، حمل و نقل و فروش و مصرف آن دخالت دارد.

بخشی بیان کرد: بیش از یک میلیون و۸۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در استان داریم و در شش ماهه ابتدایی امسال بیش از ۳۵ هزار دام سبک کشتار شده؛ بیش از ۶ هزار کیلوگرم فراورده خام دامی که مشکل‌دار بودن از چرخه مصرف خارج شدند؛ در استان این تجهیزات را داریم که بتوانیم با آزمایش تشخیص دهیم نوع گوشتی که مردم تهیه و مصرف می‌کنند مربوط به چه دام و حیوانی ست، این موارد بیشتر در گوشت‌های چرخکرده آماده وجود دارد که مردم نمی‌دانند که چه گوشتی چرخ شده است بنابراین از آنها می‌خواهیم که خودشان گوشت مُهر خورده تهیه کنند و در زمان چرخ شدن گوشت حضور داشته باشند 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین بیش از هزار واحد پرورش طیور و انواع طیور در استان داریم که تامین سلامت اینها که رشد بکنند و به مرحله کشتار و عرضه برسند با دامپزشکی است؛ بیش از ۲۸ میلیون قطعه انواع پرنده در استان کشتار شده است که کشتار و حمل و نقل آنها رصد می‌شود.

او عنوان کرد: به هر دام سالی ۴ یا ۵ نوع واکسن می‌زنیم که ۸ میلیون دز واکسن توسط کارکنان دامپزشکی سالانه تزریق می‌شود؛ همچنین بیش از ۴۰۰ میلیون دوز واکسن طیور در استان تزریق می‌شود که هر جوجه باید بیش از ۵ بار واکسن دریافت کند؛ ۲۳ هزار نمونه برداشت شده را در سطح استان برای پیشگیری از بیماری سل و تب مالت آزمایش کردیم.


بخشی تصریح کرد: همچنین برای کنترل بیماری فوق حاد پرندگان ۶۵۰۰ نمونه خون طیور بومی را همکاران ما از ۷۰ روستا با مراجعه به درب خانه‌های آنها دریافت کرده و دانه به دانه آزمایش کردیم تا ببینیم رد پای از این بیماری در استان وجود دارد یا خیر. 

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: اگر دامداران، روستاییان و شخصی به دام طیور و یا حیوان خود مشکوک شد می‌تواند به مراکز ارائه خدمات دامپزشکی که ۷۰ مرکز از این نوع در استان وجود دارد مراجعه کند.

او در پایان برای توصیه به مردم گفت: بیماری‌ها خیلی روی لاشه‌ها علائمی ندارد بنابراین توصیه اکید می‌کنیم که حتماً به مهر دامپزشکی و تاریخ تولید مصرف و نوع دام توجه داشته باشند و به این مورد هم دقت کنند که مرغ تازه فقط ۷۲ ساعت اعتبار و امکان مصرف دارد.
ایا طرحی برای جابجایی کشتار طبس به خارج شهر دارید؟ 

بخشی مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: دغدغه کشتارگاه طبس چند سال است که وجود دارد. 

او افزود: این کشتارگاه در زمان قدیم به صورت سنتی احداث شده و با توجه به ظرفیت دام و میزان مصرف آن زمان یک متراژ مشخص احداث شده بود که فاصله خوبی با مناطق مسکونی داشت، اما با توجه به افزایش بافت مسکونیِ طبس فاصله بین منازل افراد و کشتارگاه بسیار کم شد. 

بخشی بیان کرد: ترتیبی داده شده که حداقل امکانات بهداشتی در کشتارگاه دیده شود و به دنبال آن ستاد اجرایی فرمان امام برنامه‌ای برای احداث این کشتارگاه دارد. 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: زمین این کشتارگاه مشخص شده و اقدامات اولیه فونداسیون در حال انجام است، بنابر تعهد ستاد امیدواریم که سال آینده شاهد افتتاح کشتارگاه جدید برای طبس با همکاری دستگاه‌های دخیل باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.