سرشماری زنبورستان‌های استان مرکزی با هدف بروزرسانی آمار سال ۱۴۰۲ آغاز شده و تا نوزدهم مهرماه ادامه دارد.

عملیات میدانی طرح سرشماری زنبورستان‌های استان همزمان با سراسر کشور در حال اجراست.

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: این طرح از هفتم مهرماه با هدف جمع آوری اطلاعات دقیق از تعداد کلونی‌ها، میزان تولیدات و شرایط زنبورداری در استان در حال اجراست.

کریمی افزود: در مدت اجرای طرح مهاجرت و جابجایی زنبورستان‌ها ممنوع و لازم است زنبورداران باید برای ثبت اطلاعات خود در سامانه به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه و با تکمیل فرم اظهارنامه توسط کارشناسان اقدام کنند.

او گفت: بر اساس این سرشماری آخرین اطلاعات واحد‌های زنبورداری اعم از تعداد و نوع کلونی‌ها ظرفیت و همچنین آمار تولید محصولات جانبی علاوه بر عسل شامل ژل رویال، موم، گرده گل و بر موم و تعداد زنبوردانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند در اختیار کارشناسان قرار گیرد و در سامانه جامع ثبت شود.

کارشناس مسئول زنبورداری جهاد کشاورزی استان افزود: بر اساس آخرین آمار سال ۱۴۰۲ حدود ۱۳۰ هزار کلونی زنبور عسل با حدود ۸۵۰ بهره‌بردار در استان مشغول به فعالیت هستند.

کریمی میانگین تولید عسل از هر کندو را بین هشت تا ۹ کیلو عنوان کرد و گفت: استان مرکزی با تولید حدود هزار و ۲۰۰ تن عسل در سال جایگاه شانزدهم تولید این محصول را در کشور داراست.

او افزود: همچنین استان مرکزی با حدود ۱۳۵ هزار کندو جایگاه بیست و سوم را در کشور به خود اختصاص داده است.

او گفت: عسل تولیدی استان به استان‌های دیگر از جمله اصفهان، لرستان، هرمزگان و تهران ارسال می‌شود.

کریمی افزود: شغل زنبورداری یک شغل فنی ست که می‌توان با حداقل سرمایه و کمترین امکانات شروع کرد و البته جهاد کشاورزی هم دوره‌های آموزشی را برای بهره برداران برگزار می‌کند.

طرح سرشماری زنبورستان‌ها تا نوزدهم مهرماه ادامه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.