کارشناس مسائل منطقه گفت: وعده صادق ۲ برای جلوگیری از نظم نوین اسرائیل، تلاش برای بازدارندگی و مهار ماشین جنگی رژیم صهیونیستی بود.

حسین جابری انصاری کارشناس مسائل منطقه و مدیر خبرگزاری ایرنا در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر درباره تحولات منطقه پس از عملیات طوفان‌الاقصی گفت: در ۷ اکتبر با شرایطی مواجه بودیم که خلاصه آن در سخنرانی نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل بود که گفت مسئله فلسطین خاتمه یافته و اسرائیل در حال ارتباط با ۹۸ درصد از جهان عرب است.

وی ادامه داد: بین اسرائیل و دولت‌های عربی ارتباط برقرار شده بود و با عربستان در حال عادی‌سازی رابطه بود و احتمال این بود که بقیه کشور‌های عربی بهمن‌وار به سراغ عادی‌سازی بروند.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه بیان کرد: طوفان‌الاقصی باعث شد تا امکان عادی‌سازی متوقف شود و حجم آتش‌باری اسرائیل برای چند نسل آینده چنان فضای روانی ایجاد کرد که بستر عادی‌سازی را با بحران مواجه کرد البته یک کلان پروژه است و برخی کشور‌های عربی در حال امداد و لجستیک برای اسرائیل هستند.

جابری انصاری اظهار کرد: بستر عمومی و مردمی در کشور‌های عربی به نحوی شده که امکان عادی‌سازی وجود ندارد. مسئله فلسطین را مرده تلقی می‌کردند، اما با طوفان‌الاقصی دوباره به موضوع مهم تبدیل شد. 

وی گفت: طوفان‌الاقصی از ۷ اکتبر مصادف با ۱۵ مهر یک فردایی ایجاد کرد که دوباره بعد از حدود دو دهه در حاشیه قرار گرفتن مسئله فلسطین دوباره آن را جهانی کرد.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: ۷ اکتبر و تبعات بعدی آن شرایطی برای اسرائیل ایجاد کرد که فلسطین دوباره به حوادث برگشت و یک وضع شکننده‌ای را به اسرائیل وارد کرد و شوک و صدمه غافلگیرکننده برای آنها داشت.

وی افزود: قبلا در جنگ ۱۹۷۳ در یکی دو روز اول جنگ، اسرائیلی‌ها غافلگیر شده بودند، اما در بقیه جنگ‌ها اسرائیل آنها را غافلگیر کرده بود که در طوفان‌الاقصی دوباره اسرائیل غافلگیر شدند.

تبئیل شدن یمن به بازیگر منطقه‌ای

جابری انصاری اظهار کرد: بلافاصله بعد از حمله اسرائیل به غزه حزب‌الله اعلام کرد که از حماس حمایت می‌کند. مقاومت اسلامی عراق هم وارد صحنه شد و از سوی دیگر انصارالله یمن به دولت صنعا اعلام کرد وارد منازعه شد و یمن برای اولین بار به یک بازیگر منطقه‌ای تبدیل شد. جمهوری اسلامی ایران هم مبتکر استراتژی مقاومت، استراتژی مقاومت فرسایشی را برای استهلاک اسرائیل ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: فلسطین بعد از طوفان‌الاقصی تنها نبود و لبنان و یمن و عراق عملیاتی وارد شد و ایران به عنوان بازیگر منطقه‌ای در عالی‌ترین سطح ورود کرد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه بیان کرد: کاری که اسرائیل کرد این است که بالاترین کشتار در غزه انجام داده، اما نمی‌تواند آن را تمام کند، چون اگر بگوید تمام کرده حماس از زیر زمین به روی زمین می‌آید و معلوم می‌شود نتوانسته حماس را شکست دهد.

کارشناس مسائل منطقه گفت: آنها می‌خواهند بگویند اگر ایران، عراق، لبنان و یمن از فلسطین حمایت می‌کنند باید هزینه آن را بپردازند لذا اسرائیل در حال بزرگتر کردن صحنه درگیری‌هاست تا قفل شدگی خود را در غزه باز کند و تلاش برای اقدام علیه ایران و تلاش برای رویارویی با ایران برای این است که فلسطین را تنها کند و عملیات خود را پیش ببرد.

تحمیل یک بازی جدید

جابری انصاری اظهار کرد: نظم جدیدی که اسرائیل از آن حرف می‌زند تحمیل یک بازی جدید با بازیگران دیگر است. معادله‌ای که در ان استراتژی مقاومت کنار گذاشته شود. نظم جدید با آتش‌باری گسترده تلاش برای نظم جدیدی است که این اتحاد و حلقه‌های به‌هم پیوسته و استراتژی درازمدت فرسایشی و مجموعه نیرو‌های مقاومت در آن کنار گذاشته شود.

وی بیان کرد: نظم جدید این است که همه فلسطین را رها کنند که ناممکن است. مسئله فلسطین و مجموعه مقاومت با ترور کناررفتنی نیست. همه گروه‌های فلسطینی مثل فتح و حماس همه رهبران موثرشان ترور شد‌ه‌اند. رهبران حزب‌الله همواره در معرض ترور بودند. چند دهه است که اسرائیل ترور می‌کند، اما یک ملت را نمی‌توان با ترور کنار زد.

کارشناس مسائل منطقه افزود: در لبنان سید عباس موسوی شهید شد، اما چند سال بعد شکست سنگینی به اسرائیل وارد شد. رهبران را می‌توان ترور کرد، اما ملت‌ها را نمی‌توان ترور کرد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه بیان کرد: اسرائیل تلاش می‌کند برای فلسطین قرنطینه ایجاد کند و فلسطین فقط خودش باشد، اما مجموعه‌های مقاومت حضور یافتند و موازنه ایجاد کردند. یک سال است اسرائیل هیچ جنایتی نمانده که انجام نداده باشد و فقط از بمب اتم استفاده نکرده است. نزدیک پنجاه هزار نفر در فلسطین کشته شدند البته می‌گویند ۴۲ یا ۴۳ هزار نفر، اما هفت الی هشت هزار نفر در زیر آوار هستند و بیش از دو میلیون نفر در داخل فلسطین جابه‌جا شدند.

دو کلمه کلیدی

جابری انصاری تاکید کرد: چکیده سیاست ایران را رهبری در خطبه نمازجمعه در دو کلمه کلیدی اشاره کردند که ایران نه تعلل می‌کند و نه دچار شتابزدگی می‌شود و این کار را ایران انجام می‌دهد. اگر در برابر پیشروی و برخورد که با احساس غرور کاذب اسرائیلی‌ها همراه شده، بازدارندگی ایجاد نشود اسرائیل نشان داده که حد یقف ندارد و حرف از نابودی حزب‌الله حرف می‌زند. 

وی گفت: از یکسو نیرو‌های مقاومت تلاش می‌کنند از همه ابزار‌ها برای یک بازدارندگی مناسب ایجاد شود از سوی دیگر استراتژی تاریخی امام خمینی (ره) و رهبری نباید گم شود و آن استراتژی مقاومت فرسایشی است تا رژیم صهیونیستی فرسوده شود و حقوق بدیهی ملت فلسطین ایجاد و نظم جدید در فلسطین ایجاد شود.

کارشناس مسائل منطقه افزود: کاری که اسرائیل می‌خواهد انجام دهد نظم جدیدی است که فلسطینیان باید بیشترین هزینه را با کشته شدن بدهند و مردم فلسطین مهاجرت کنند و ارتباطشان با کشور‌های دیگر قطع شود. 

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه تاکید کرد: کاری که ما باید انجام دهیم برهم زدن نظم نوین اسرائیلی است. در شرایطی هستیم باید در مقابل اسرائیل بازدارندگی ایجاد شود و با گشودن جبهه درگیری استراتزی مقاومت به یک نبرد آخرالزمانی ایجاد شود و شرط‌بندی اسرائیل این است که آمریکا و کشور‌های دیگر وارد شوند و هزینه به بازیگران دیگر تحمیل کند البته نمی‌گویم این انجام می‌شود بلکه آنها به‌دنبال این امر هستند.

جابری انصاری گفت: وعده صادق ۲ برای جلوگیری از نظم نوین اسرائیل و تلاش برای بازدارندگی و مهار ماشین جنگی اسرائیل و مقاومت تدریجی و فرسایشی در برابر رژیم صهیونیستی است.

وی ادامه داد: در ایران گفته می‌شود که نتانیاهو نقشه خود را دنبال می‌کند برای منافع خود، اما حرف درستی نیست، چون این استراتژی اسرائیل است. بسیار گفته می‌شود بین آمریکا و اسرائیل تفاوت وجود دارد که این درست نیست. می‌گویند به‌دلیل انتخابات تاثیرگذاری اسرائیل در آمریکا بیتر شده است که حرف درستی نیست. اسرائیل بدون هماهنگی استراتژی با آمریکا کاری انجام نمی‌دهد و همواره با پنتاگون هماهنگی داشته است.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه بیان کرد: آمریکا نقش پلیس خوب را بازی می‌کند و نمی‌خواهد هزینه پرداخت کند و دموکرات‌ها به رای مردم نیاز دارند و آمریکا در رسانه فاصله خود را حفظ می‌کند، اما در جنگ جاری مورد حمایت همه‌جانبه آمریکاست.

عملیات فریب

جابری انصاری گفت: عملا یک عملیات فریب بزرگ در لبنان و فلسطین انجام شد. ما روایت رسمی لبنان را نداریم و فقط روایت وزیر خارجه لبنان را داریم، اما در فلسطین بر آتش‌بس توافق شد ه نتانیاهو زیر آن زد و هنیه را در تهران ترور کرد. سیاست اسرائیل الان آتش‌بس نیست، چون اسرائیل نتوانسته اراده خود را در غزه تحمیل کند لذا آتش‌بس نخواهد کرد. سفر نتاینیاهو به نیوریوک جزئی از عملیات فریب بود که یعنی به سمت آتش‌بس می‌روند، اما دستور ترور سید حسن نصرالله را از نیویورک داد. 

کارشناس مسائل منطقه افزود: در جهان عرب با شعار نابودی اسرائیل و آزادی ارتش عربی و با پایان جنگ ۱۹۷۳ و شکست در آن یک شرایطی به جهان عرب تحمیل کرد که راه‌حل نظامی در برابر اسرائیل وجود ندارد. انور سادات با کمپ دیوید نقش نگهبان اسرائیل را بازی می‌کند. از جنگ کلاسیک عرب‌ها به نقیض جنگ کلاسیک رفتند یعنی سازش با اسرائیل و دولت‌های عربی را از جنگ با اسرائیل خارج کرد و کشور‌های عربی از ۱۹۷۳ دیگر یک گلوله به اسرائیل شلیک نکرد. 

جابری انصاری تاکید کرد: ایران راه مقاومت و انتفاضه عمومی را ایجاد کرد و نه براساس کار‌های چریکی بلکه ملت وارد صحنه شود. راه مقاومت تدریجی و مبارزه فرسایشی را اسرائیل در بعد از ۷ اکتبر سعی می‌کند آن را بپوشاند.

وی ادامه داد: دولت اردن هم مثل دولت مصر به نگهبان اسرائیل تبدیل شد و بعد از قرارداد اسلو معلوم شد به‌جای آب به فلسطین سراب فروختند و مقاومت فلسطین تلاش کرد فلسطین را زنده نگه دارد و اسرائیل را زیر فشار قرار دهد.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: به‌دلیل شکاف عمیق دولت‌ها و ملت‌های عربی و اینکه دولت‌های عربی خواسته ملت را برآورده نکردند موضع‌گیری‌هایی می‌کنند که منتج به نتیجه عملیاتی نمی‌شود.

جابری انصاری گفت: ارتش لبنان، چون دولت مرکزی ضعیفی دارد ارتش آن هم جزو ارتش‌های ضعیف عربی است و ارتش گفته پشت رود لیتانی می‌رود و تنها نیرویی که توانست اسرائیل را به عقب‌نشینی وادار کند مقاومت است و نه ارتش لبنان و کشور‌های عربی عملا خود را از صحنه کنار کشیده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار