رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: رعایت الگوی کشت بسیار مهم بوده و با توجه به منابع محدود آب و خاک باید به درستی مدیریت شود.

علی چاله‌چاله در گردهمایی مدیران بخش کشاورزی به مناسبت آغاز کشت پاییزه در استان موضوع الگوی کشت را مهم بر شمرد و گفت: چالش کم‌آبی، خشکسالی و تغییرات اقلیم، ضرورت تغییر الگوی کشت را اجتناب‌ناپذیر کرده است از اینرو رعایت الگوی کشت باید به درستی رعایت و مدیریت شود.

وی اظهار کرد: از آنجا که کشاورزی از بخش‌های مهم اقتصادی است که سهم بالایی در اشتغالزایی و تامین امنیت ‌غذایی دارد و از طرفی استان کرمانشاه در کنار بسیاری از شهرها و استان‌های کشور با مشکل کم‌آبی مواجه است، به طور قطع اصلاح الگوی کشت راهکاری مهم برای حفظ منابع آبی و خاکی، خودکفایی و تامین امنیت غذایی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه یادآور شد: طی سال زراعی گذشته شاهد توفیقات خوبی در بخش کشاورزی استان کرمانشاه در بخش های مختلف بودیم از جمله موفقیت در جشنواره شهید رجایی طی ۲ سال اخیر و شکستن رکورد تولید و خرید گندم در استان کرمانشاه و رتبه های برتر کشوری در کشت هایی چون جو، چغندر قند، ذرت و سایر محصولات که حاصل تلاش جمعی مدیران، کارشناسان و کشاورزان استان بوده است.

چاله‌چاله با اشاره نقش کارشناسان بخش کشاورزی در توسعه بخش کشاورزی افزود: مراکز جهاد کشاورزی می بایست خانه دوم کشاورزان باشد و در این مهم کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی نقش برجسته ای دارند.

وی با تاکید بر نقش کارشناسان بخش کشاورزی در ارائه توصیه های فنی جهت مدیریت مزارع گفت: زمان آماده سازی بستر بذر، استفاده از ارقام مناسب، استفاده از کود و سم با نظر کارشناسان، استفاده از میزان بذر مناسب در هکتار از نکات مهمی است که نقش مهمی در افزایش بهره وری مزارع و تولید بهینه خواهند داشت.

چاله‌چاله همچنین نقش آمار در بخش کشاورزی را بسیار مهم تلقی کرد و افزود: آمار پهنه های کشاورزی باید جهت برنامه ریزی اصولی با واقعیت های دهستان ها سازگار باشد.

وی در زمینه تامین سوخت ادوات بخش کشاورزی نیز تاکید کرد: با پیگیری های صورت گرفته موضوع تامین سوخت ادوات بخش کشاورزی عملیاتی شده و امسال مشکلی جهت تامین سوخت کشاورزان نخواهیم داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.