عزت‌اله ابراهیمی نشان درجه یک هنر را برای طرح فرش بته جقه (مادر و بچه) کسب کرد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: استاد «عزت‌اله ابراهیمی» هنرمند پیشکسوت این استان  درگذشت. این استاد هنرمند متولد سال ۱۳۱۱ در شهرستان اراک و اهل این شهرستان بود که در رشته طراحی فرش فعالیت می‌کرد و ۶۰ سال سابقه فعالیت در این رشته هنری داشت.

محمود مرادی نراقی افزود: این هنرمند و استاد گرانقدر، ابداع‌کننده طرح نوین طراحی فرش در استان مرکزی بود. مهمترین اثر وی طرح فرش بته جقه (مادر و بچه) بود که به خاطر طراحی همین اثر در سال ۱۳۸۹ موفق به دریافت نشان درجه یک هنر و کارت هنر پیشکسوتی از میراث‌فرهنگی شد.

وی ادامه داد: مرحوم ابراهیمی، در دوران حیات پُربرکت خود بیش از یکصد هنرپرور را آموزش داد. وی هنرمندان صاحب‌نامی مانند داود برجی و محمد چاپلقی را برای طراحی فرش تربیت کرد. همچنین استادان بنامی از دیگر استان‌ها در محضر او آموزش دیده بودند و این طراحان در اقصی‌نقاط کشور به طراحی فرش مشغول هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: این هنرمند در سرای کاشانی بازار اراک حضوری فعال در حوزه طراحی فرش داشت. به‌رغم حجم فعالیت‌های زیاد و ساعت کار طولانی در اعتلای طراحی فرش در سطح کشور و استان مرکزی زحمات بسیاری کشید.

مرادی نراقی به روند فعالیت‌های هنری این پیشکسوت حوزه فرش اشاره داشته و در این خصوص تصریح کرد: استاد ابراهیمی از پرآثارترین طراحان فرش کشور و استان مرکزی بود. این هنرمند پیشکسوت، طراحی نقشه‌های فرش را به صورت کاملاً دستی و با استفاده از رنگ‌های طبیعی انجام می‌داد.

وی بیان داشت: طرح‌های این هنرمند در دوران طلایی فرش استان مرکزی، از طرح‌های بسیار پُرتکرار و با تولید بالا به شمار می‌رفت. طرح ۵۰ درصد فرش‌های موجود در بازار استان مرکزی از آثار این استاد صبور و اخلاق مدار است و از طرح‌های این هنرمند فرش‌های بسیار تولید شده است.

برچسب ها: هنرمند ، فرش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.