پژوهشگر بخش جنگل و مرتع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کشف گونه جدید گیاهی در استان گفت: این گونه گیاهی از تیره گاوزبانیان و سرده شنگار است.

امین زراعتکار اظهار کرد: تیم سه نفره متشکل از فرزانه خواجویی نسب پژوهشگر پسادکتری، حمزه‌علی شیرمردی استادیار مرکز تحقیقات کشاورزی استان و امین زراعتکار عضو هیات علمی و گیاه‌شناس در یک طرح مشترک، مشخصات گیاه کشف شده را بررسی و به‌عنوان گونه جدید گیاهی از تیره گاوزبانیان معرفی کردند.

وی افزود: این گونه گیاهی بسیار منحصربه‌فرد از دیگر گونه‌های بومی سرده شنگار دنیا با ویژگی‌های مشخصی، چون فرم رویشی، رنگ و اندازه جام، طول گیاه، شکل و اندازه برگ و چندین صفت زایشی و رویشی متمایز می‌شود.

زراعتکار تصریح کرد: رویشگاه این گیاه از دسته نواحی تپه‌ای چهارمحال و بختیاری است و متاسفانه و به‌ویژه در ۲ دهه اخیر برای توسعه باغات به‌صورت قانونی و غیرقانونی تغییر کاربری داده شده است.

وی یادآور شد: بی‌گمان محدوده وسیعی از رویشگاه این گیاهان و دیگر گونه‌های بومی انحصاری چهارمحال و بختیاری از بین رفته است.

زراعتکار اظهار داشت: این گیاه اکنون با محدوده کمتر از ۱۰۰ مترمربع و تنها با پنج پایه شناخته شده است.

وی با اشاره به دیگر عوامل تهدید این گیاه گفت: چرای مفرط، کشاورزی و ایجاد راه‌های غیرضروری در سطح مراتع باعث از بین رفتن رویشگاه این گیاه شده است.

زراعتکار تاکید کرد: این نواحی در محدوده نواحی چهارگانه سازمان محیط زیست قرار ندارند و در نتیجه قرق بخشی از منطقه رویشی به کمک دستگاه‌های اجرایی (سازمان حفاظت از محیط زیست و منابع‌طبیعی و آبخیزداری) و جمع‌آوری بذر و نگهداری آن در بانک ژن گیاهی کشور و تکثیر با روش‌های معمول (به کمک مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی)، می‌تواند راهکار‌هایی موثر برای حفاظت از این گیاه قلمداد شود.

وی ادامه داد: این گونه گیاهی در سال ۲۰۲۲ کشف شد و ۲ سال بعد در بزرگ‌ترین مجله گیاه‌شناسی دنیا یعنی Phytotaxa با نام AlkannaassadiiKhajoeiNasab&Zeraatkar و به افتخار دکتر مصطفی اسدی گیاه‌شناس معروف ایرانی به چاپ رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار