نخستین آیین تجلیل از پژوهشگران برگزیده عرصه دفاع مقدس با حضور پژوهشگران برتر در دانشگاه آزاد اسلامی شیراز برگزار شد.

محمدرضا قائدی پیش از ظهر امروز با بیان اینکه حرکت دانشگاه باید در مسیر پژوهش و تولید علم قرار گیرد، گفت: یکی از مهمترین محور‌ها در حوزه پژوهش، ترویج فرهنگ و گفتمان ایثار و شهادت است.

او افزود: دانشگاه آزاد فارس در راستای انجام مسؤلیت اجتماعی خود تلاش دارد در موضوعات مختلف اجتماعی به ویژه فرهنگ ایثار وشهادت ورود و ایفای نقش کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس با تأکید بر اینکه برگزاری این مراسم شروع و مقدمه برگزاری کنگره‌ها و همایش‌های مختلف در این عرصه خواهد بود، عنوان کرد: مباحث مرتبط با گفتمان و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با با قوت ادامه پیدا خواهد کرد.

قائدی با اشاره به تحولات اخیر در جامعه جهانی، خاطرنشان کرد: از سال ۲۰۰۱ و اتفاقات مرتبط با برج‌های دوقلو در آمریکا، ساختار نظام بین‌الملل تغییر پیدا کرد و در این ساختار آمریکا تلاش کرد که وضعیت را به نفع خود تغییر دهد، اما در نهایت ورق به نفع جبهه مقاومت برگشت و روحیه اعتماد به نفس مسلمانان روز به روز تقویت شد.

او تصریح کرد: امروز اسرائیل پس از ۷۶ سال بار دیگر به جای خود بازگشته و به دنبال ایجاد بازدارندگی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس با تأکید بر اینکه باید قدر تدابیر رهبری و اقدامات این بزرگمرد را بدانیم، عنوان کرد: رهبرمعظم انقلاب کشور را از بسیاری از طوفان‌ها و بحران‌ها نجات داد و آنها را تبدیل به فرصت کرد.

قائدی، عنوان کرد: دغدغه رهبرانقلاب، عظمت و سربلندی ایران اسلامی است.

رئیس دبیرخانه علمی دومین کنگره بزرگداشت سراداران و ۱۵ هزار شهید فارس در دانشگاه آزاد اسلامی استان نیز با اشاره به مصوب شدن ۷۳ برنامه در کمیته علمی این دبیرخانه، گفت: تاکنون از این تعداد ۱۷ برنامه اجرا شده است.

شمس الدینی، برنامه‌ریزی و انجام ۲۰۰ بازدید از خانواده شهدا و ایثارگران، برگزاری ۱۱۰ مراسم غبارروبی از قبور مطهر شهدا و ۴۲ یادواره شهدای دانشجو و اساتید و همچنین برگزاری ده‌ها نشست علمی در ۳۶ واحد و مرکز دانشگاه آزاد اسلامی استان در طول یک سال گذشته پس از شکل‌گیری این دبیرخانه برگزار شده است.

او خاطرنشان کرد: در نخستین آیین تجلیل از پژوهشگران برگزیده عرصه دفاع مقدس پس از بررسی و داوری ۸۹ پایان نامه، ۱۱ کتاب، ۴۷ مقاله و ۳۹ استاد فعال در حوزه دفاع مقدس، ۹ پایان نامه، سه مقاله، سه کتاب و سه استاد نیز به عنوان برترین‌ها انتخاب شدند.

شمس‌الدینی یاد آور شد:۱۱۰ مقاله علمی و پژوهشی به دومین همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که ۲۶ مهرماه پیش از کنگره ۱۵ هزار شهید استان برگزار خواهد شد، ارسال شده است.

تدوین دانشنامه دفاع مقدس

سردار سعید کوشکی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس نیز در این مراسم، گفت: اگر قدردان ایثارگران و مجاهدت آنها باشیم، پیروز میدان خواهیم بود.

او از تدوین دانشنامه دفاع مقدس خبر داد و افزود: در زمینه سبک زندگی شهدا نیز در حال تحقیق و پژوهش هستیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با اشاره به اساسنامه بنیاد و وظایف تعریف شده برای آن در حوزه پژوهش، افزود: سازماندهی، هدایت، راهبری، حمایت و نظارت بر تولید پژوهش‌های علمی و کاربردی در حوز دفاع مقدس و مقاومت در دستور کار بنیاد قرار دارد.

کوشکی تولید منابع و دانش در حوزه دفاع مقدس، مقاومت و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را از دیگر وظایف بنیاد حفظ آثار بر شمرد و تصریح کرد: باید حرکت دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در ورود به مباحث پژوهشی حول محور ایثار و مقاومت و همکاری با بنیاد به عنوان الگویی موفق در دیگر مراکز علمی ساری و جاری شود.

بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های صنایع هوا فضای سپاه در فارس برپا می‌شود

هاشم جمالی، جانشین فرمانده سپاه فجر فارس نیز در بخش دیگری از این مراسم، اظهار داشت: اگر چه در حال حاضر در شرایط خاصی قرار داریم، اما کشور در اوج عزت، اقتدار و افتخار پیش می‌رود و وعده‌های امام (ره) در حال تحقق است.

او افزود: ما پرچم محمد رسول الله (ص) را در اقصی نقاط دنیا با توکل به خدواند، توسل به اهل بیت (ع) و تبعیت از ولایت برپا کردیم.

جانشین فرمانده سپاه فجر فارس به کلید واژه دفاع مقدس که تکمیل کننده سناریو پیروزی جمهوری اسلامی ایران بود اشاره و تصریح کرد: اگر دفاع مقدس نبود به این نقطه از خودباوری، یقین و خودکفایی نمی‌رسیدیم، لذا نقطه عطف انقلاب ما، هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس است.

جمالی همچنین با بیان اینکه ارائه بیش از ۹۰ پایان نامه در راستای دفاع مقدس در دانشگاه آزاد شیراز کاری بی نظیر است، گفت: این اقدام در آستانه برگزاری اجلاسیه بزرگ شهدای فارس، وزن اجلاسیه را بالا خواهد برد.

او اضافه کرد: تعمیق معنویت، بسط بصیرت و ارتقای علمی سه مولفه‌ای بود که شهدای دانشجو با آن حرکت کردند و اینگونه است که دانشگاه مبدا تحول می‌شود و این مهم باید چراغ راه دانشگاه‌های ما در کشور باشد.

جانشین فرمانده سپاه فجر فارس در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه ۱۰ آبانماه دومین کنگره ملی شهدای فارس برگزار می‌شود، اعلام کرد: بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های صنایع هوا فضای سپاه و توان نظامی و دفاعی کشور به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

جمالی با تاکید بر اینکه فارس استانی بزرگ با ظرفیت‌های فراوان است و هر شهید آن یک اسطوره محسوب می‌شود، گفت: نزدیک ۱۲۰۰ سوژه از شهدای فارس تهیه شده که هر کدام یک سند دفاع مقدس تلقی می‌شوند.

او تاکید کرد: شروع کنگره شهدای فارس، شروع کار کمیته علمی و پژوهشی خواهد بود و نه پایان کار این کمیته، در این راستا باید روی مفاخر استان فارس به عنوان کاری پژوهشی و بزرگ کار شود تا دین خود را به شهدا ادا کنیم.

سردار بیانی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس نیز در بخش پایانی این مراسم، اظهار داشت: ایران عزیز ما قبل و بعد از اسلام جنگ‌های متعددی را تجربه کرده، اما مشخصا می‌توان به چهار جنگ تمدنی اشاره کرد که نخستین آن مربوط به ۲۳۰۰ سال قبل توسط اسکندرمقدونی بود.

او خاطرنشان کرد: به لحاظ نشانی که به اسکندر داده شد، قوت گرفت و تا تخت‌جمشید آمد.

بیانی اضافه کرد: دومین آن مربوط به جمله اعراب به ایران بود. در این جنگ که اهداف اولیه آن گشایش سرزمین و مسائل مادی بود، ایرانیان از فرصت استفاده کرده و به آغوش اسلام رفتند. سومین آن هم مربوط به بیش از ۶۰۰ قبل و در زمان حمله چنگیز رقم خورد.

او یادآور شد: آخرین مورد هم جنگ هشت ساله تحمیلی بود که در ۳۱ شهریور سال ۵۹ جنگی به وسعت ۲۳۳ کیلومتر جنگ در گرفت و ۵ استان ما درگیر جنگ شد و ۴۴ کشور از صدام پشتیبانی کردند و علی‌رغم استفاده از بهترین تکنولوژی‌ها، اما نتیجه جنگ پیروری قطعی و حتمی جمهوری اسلامی بود و این مایه مباهات است.

مدیرکل بنیاد شهید استان فارس عنوان کرد: حاصل مقاومت و ایستادگی و توسعه این روحیه امروز پس از چند قرن موجب شده تا پای ما به کرانه‌های مدیترانه برسد که ضروری است این مهم نیز مورد پژوهش قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار