معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: در شش ماه گذشته بیش از ۲۲۰ میلیون دُز واکسن در حوزه طیور و بالغ بر سه میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن دامی تزریق شده است.

جوادی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: دامپزشکی در شاخه‌های مختلفی فعالیت می‌کند. مبارزه با بیماری‌های دامی بیشتر برای مردم شناخته شده است. بیماری‌های مشترک و بیماری‌های واگیردار بخشی از محدوده فعالیت دامپزشکی است که معمولا تاثیرات مستقیم بر اقتصاد کشور دارد. در حوزه بیماری‌های مشترک انسان و دام در صورت وقوع خسارت‌هایی به جامعه انسانی وارد می‌شود.

جوادی اضافه کرد: سه چهارم بیماری‌های نوپدید، بیماری‌هایی با منشا حیوانی هستند که نشاندهنده اهمیت دامپزشکی است. بیماری‌هایی مانند زیکا و ابولا از این دسته هستند. با تغییرات اقلیمی و زیست محیطی بیماری‌هایی با منشا حیوانی گسترش پیدا می‌کند و خسارات بیشتری وارد می شود.

وی در ادامه گفت: امروز صدمین سال تاسیس دامپزشکی به صورت نوین است. اداره کل دامپزشکی استان قزوین در رتبه بندی کشوری با توجه به شاخص‌های موجود در رده اول قرار گرفت. این موفقیت با همکاری همه عوامل دامپزشکی و سایر نهاد‌ها بوده است. ما در حوزه بیماری‌های دامی، پوشش واکسیناسیون بسیار عالی، عدم رخداد بیماری، رضایت بهره برداران از اقدامات جمله این شاخص‌ها بود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اضافه کرد: در استان قزوین سه کشتارگاه صنعتی دام و یک کشتارگاه طیور ارتقا پیدا می‌کند و به این چرخه افزوده می‌شود. در حوزه طیور وضع استان بهتر است و دو کشتارگاه بروز در استان وجود دارد. قزوین بخاطر سرمایه گذاری‌های صورت گرفته جزو استان‌های رده بالای کشور است.

جوادی گفت: در حوزه دامپزشکی در استان فقط یک واحد کشتارگاه سنتی وجود دارد و بقیه کشتارگاه‌ها صنعتی هستند. اگر مردم مواردی مشاهده کنند که یه دام کشتار غیرمجاز و فاقد مهر باشد به اداره کل دامپزشکی گزارش دهند. نظارت بر مراکز عرضه و تولید گوشت توسط اداره کل دامپزشکی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: کارخانجات تولید سوسیس و کالباس زیر نظر سازمان غذا و دارو فعالیت می‌کنند، اما گوشت این کارخانجات که از کشتارگاه خارج می‌شود تحت نظر دامپزشکی قرار دارد. دامپزشکی بیر ضایعات فراورده‌های دام و طیور هم نظارت می‌کند تا وارد چرخه تولید سوسیس و کالباس نشود. تا امروز هم موردی در این زمینه گزارش نشده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گفت: ما ساختار‌ها را اصلاح می‌کنیم. بالغ بر سه میلیون و ۲۰۰ هزار دز واکسن در حوزه دامی و بیش از ۲۲۰ میلیون دز واکسن در حوزه طیور در طول شش ماه انجام شده است. بیش از ۶۰ مرکز درمانی و ۴۰ واحد داروخانه در حوزه دامپزشکی در استان فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: در گواهی سلامت دام و طیور دوره پرهیز مصرف دارو است که مراقبت‌های لازم انجام می‌شود و با برنامه‌های واکسیناسیون مدون، مصرف آنتی بیوتیک به شدت کاهش پیدا کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار