۲۹۴ میلیون دلار محصولات مختلف سال گذشته از لرستان صادر شد و به گفته کارشناسان ظرفیت استان بسیار بیشتر از این رقم است که با فرآوری، صنایع تبدیلی و بازاریابی به عنوان ارکان مهم در راستای توسعه صادرات غیرنفتی محقق خواهد شد.

۹۰ قلم کالای صادراتی لرستان به ۲۹ کشور دنیا صادر می‌شود؛ در حالیکه تعداد کالا‌های صادراتی کشور چهار هزار و ۲۵۳ قلم است و به ۱۴۸ کشور صادر می‌شود

گذشته از صادرات برخی محصولات لرستان از طریق گمرکات استان‌های دیگر، سهم واحد‌های کوچک و متوسط از سبد صادراتی استان ۱۱ و سهم تجار حقیقی و حقوقی از این شاخص تنها سه درصد است و واحد‌های بزرگ از جمله پتروشیمی و داروسازی‌ها ۸۶ درصد صادرات لرستان را به خود اختصاص داده اند.

لرستان با سهم ۵۵ صدم درصدی از تجارت کشور، ظرفیت صادراتی ۵۳۰ میلیون دلاری دارد؛ اما به گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان، ساختار صادرات در این استان نامتقارن است بطوریکه ۸۰ درصد صادرات محصولات تولیدی از طریق گمرک ۶ استان دیگر انجام می‌شود

اکنون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان در امتداد فعالیت‌های تسهیلگرانه خود بازار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری هند را نشانه گرفته و به دنبال تقویت مراودات تجار استان به این کشور پهناور است که به نظر می‌رسد با توجه به تنوع محصولات تولیدی در لرستان همچنین وجود سلائق و ذائقه‌های بسیار مختلف در سرزمین عجائب، جدیت و استمرار در این پیگیری‌ها منجر به نتایج خوبی خواهد شد و پای لرستان را به بازار بهارات باز خواهد کرد

به گفته رییس کمیسیون بازرگانی اتاق لرستان، تا پیش از این مراودات موردی و محدود بین استان و هند انجام می‌شد؛ اما به صورت مستمر نبوده و تاثیر آنچنانی در رشد بسته‌های صادراتی نداشته است.

احسان دارایی می‌گوید: با توجه به صحبت‌های اولیه و درخواست بازرگانان کشور هندوستان، با دعوت از برخی تجار به استان، جلسه‌ای با حضور مسوولان اقتصادی برگزار و فرصت‌های صادراتی بازرگانان ۲ کشور بررسی شد.

وی اظهار داشت: در این جلسه اعلام شد لرستان در بحث تولید و بسته بندی ماهی رنگین کمان، سالمون و خاویار، پای مرغ، صادرات انار، سیب، انجیر، عسل و فرآورده‌های آن، توان صادرات به این کشور را دارد.

رییس کمیسیون بازرگانی اتاق لرستان با بیان اینکه اتاق بازرگانی می‌تواند به عنوان پل ارتباطی بین تولیدکنندگان استان و تجار بازار‌های هدف باشد؛ اظهار داشت: صادرات این محصولات می‌تواند به طور مستقیم از طریق کارگو (حمل و نقل هوایی بار) فرودگاه خرم آباد صورت گیرد و در مقابل واردات گوشت، موز، قهوه و سایر محصولات درخواستی تجار هندی به استان انجام شود.

دارایی یادآور شد: همچنین می‌توانیم گیاهان دارویی را به صورت مواد اولیه و یا اسانس و دارو‌هایی بر پایه گیاهان دارویی تحت لیسانس برند (نام تجاری) خاصی با توجه به سفارش مشتری در کارخانجات استان تولید و برای تجار هند ارسال کنیم تا ارزش افزوده بیشتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: لرستان یکی از استان‌های مستعد در تولید و صادرات سنگ‌های نما و ساختمانی است و اقداماتی جهت راه اندازی پایانه صادراتی سنگ استان صورت گرفته و در کارگروه توسعه صادرات استان نیز مصوب شده است که با توجه به درخواست تجار فعال هندی در حوزه سنگ، می‌توان از این ظرفیت نیز برای بازاریابی و صادرات سنگ استان استفاده کرد.

رییس کمیسیون بازرگانی اتاق صنایع، معادن و کشاورزی لرستان در خصوص چگونگی بازاریابی مستمر در کشور هند اظهار داشت: در پیگیری‌های بعد از جلسه با تجار هندی، پیشنهاد داده شد در صورت امکان از ظرفیت یک شرکت ایرانی "مدیریت صادرات" استفاده شود.

دارایی توضیح داد: شرکت‌های مدیریت صادرات به صورت عمومی (جنرال) یا تخصصی در حوزه محصول خاصی فعالیت می‌کنند و به دلیل نوپا بودن تجارت لرستان با هند و عدم آشنایی با بازار و فرصت‌های سرمایه گذاری، کار بازاریابی و فروش محصولات استان را تا زمانی که تجار استان به روند و پیچ و خم‌های صادراتی در این کشور مسلط شوند؛ انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: شاید این اقدام از نظر مالی هرینه‌هایی داشته باشد؛ اما صادرکنندگان استان از خرید و بازاریابی محصولات خود مطمین و این اقدام را با تضمین انجام می‌دهند و می‌توانند پس از مدتی با تسلط به کار، بدون حضور شرکت‌های مدیریت، صادرات را انجام دهند.

وی همچنین اضافه کرد: در رایزنی با تجار هندی اعلام شد لرستان می‌تواند یک هیات تجاری برای حضور در نمایشگاه‌های این کشور اعزام کند؛ همچنین این آمادگی وجود دارد بازرگانان هندوستانی با حضور در واحد‌های تولیدی و صنعتی استان که توان صادرات دارند از نزدیک ظرفیت‌ها را مشاهده کنند.

رییس کمیسیون بازرگانی اتاق لرستان در خصوص نظر تجار هندوستانی برای مراودات با لرستان تاکید کرد: فعالان اقتصادی هندوستان در جلسه با فعالان استان نسبت به صادرات موز سبز به استان اعلام آمادگی کردند که جهاد کشاورزی در این خصوص نسبت به تامین سردخانه مورد نیاز قول مساعد داده است.

دارایی گفت: چنانچه بتوانیم موز سبز را در لرستان نگهداری کنیم با توجه به اینکه در استان‌های همجوار این سردخانه وجود ندارد؛ می‌توان آن را خارج از زمان برداشت، با قیمت مناسب به مردم عرضه کرد.

وی بیان کرد: یکی از این تجار اعلام کرد اگر ایران مجوز بدهد؛ می‌تواند گوشت گوسفند را با قیمت مناسب از هندوستان صادر کند که با توجه به صدور مجوز کارگو در فرودگاه خرم آباد، این اقدام به نظر مطلوب خواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز گسترش مراودات تجاری با کشور هندوستان را مطلوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: هندوستان یکی از کشور‌های تاثیرگذار در مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی است.

به گفته سیروس ابراهیمی لرستان ظرفیت‌های بسیاری دارد و برخی از محصولات مانند گوشت مرغ را بیش از نیاز مصرفی استان تولید می‌کند.

وی اظهار داشت: لرستان در حوزه آبزیان به خصوص ماهیان سردآبی و اخیرا ماهی‌های گرمابی تولیدکننده خوبی در کشور است و در زمینه فرآوری و توسعه زنجیره آبزیان و شیلات نیازمند سرمایه گذار و آماده هر نوع سرمایه گذاری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان ادامه داد: همچنین یکی از زنجیره‌های تعریف شده در لرستان مربوط به گیاهان دارویی است که با توجه به تجربه کشور هندوستان و ظرفیت بالای استان، می‌توان در این زمینه نیز مراودات تجاری را برقرار کرد.

ابراهیمی تصریح کرد: لرستان ظرفیت‌های صادراتی بالایی در حوزه کشاورزی، سبزیجات، صیفی‌جات، گوشت مرغ، شیلات، ماهیان سردآبی، زعفران، عسل، حبوبات و در مجموع ۲۷ قلم کالای مهم دارد.

حالا که گام نخست برای مراودات تجاری با هندوستان برداشته شده است باید این روند تداوم یابد که علاوه بر همکاری و همکاری دستگاه‌ها برای تسهیل در صدور مجوز‌های قانونی، کارگو نیز باید نقش خود را به خوبی ایفا نماید و صادرات غیرنفتی از جمله تولیدات کشاورزی و " فسادپذیر" استان را به اوج برساند.

مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد نیز در خصوص آخرین وضعیت کارگو (حمل و نقل هوایی بار) به ایرنا گفت: مقدمات احداث پایانه کارگو تجاری این فرودگاه در پی انعقاد تفاهم نامه با شرکت انبار‌های عمومی و خدمات گمرکی امام خمینی (ره) فراهم شد.

امیرعباس نظری زاده افزود: این تفاهم نامه ۲۹ مرداد امسال در حضور "مهرداد بذرپاش" وزیر وقت راه و شهرسازی، رضا نخجوانی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و اعضای هیات مدیره امضا شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس این تفاهم نامه شرکت انبار‌های عمومی و خدمات گمرکی امام خمینی (ره)، مطابق جانمایی طرح جامع فرودگاه شهدای خرم آباد، نسبت به احداث و بهره‌برداری از پایانه کارگو تجاری به مساحت ۲ هزار مترمربع اقدام خواهد کرد.

مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد اضافه کرد: در همین راستا به دلیل نداشتن مجوز مرز هوایی جهت ترانزیت بار خارجی، طرح توجیهی مرز هوایی توسط مدیریت فرودگاه شهدای خرم آباد تهیه و با امضای ابوطالب شفقت استاندار لرستان جهت تصویب به وزارت کشور ارسال شد.

نظری زاده افزود: مجوز صادرات و حمل و نقل هوایی بار (کارگو) برای این فرودگاه اخذ، زیرساخت‌های لازم برای انجام صادرات بار به مقاصد خارجی فراهم و مجوز‌های لازم مراجع مختلف از جمله گمرک، گذرنامه و نهاد ریاست جمهوری در فرودگاه خرم آباد آماده شده است و امکان ارائه سرویس در صادرات و واردات هوایی بار وجود دارد.

وی یادآور شد: با برنامه ریزی دولت قیمت سوخت برای هواپیما‌های باری داخلی کاهش و همتراز قیمت سوخت پرواز‌های مسافری شده است که این موضوع تاثیر بسزایی در صادرات هوایی کالا خواهد داشت.

مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد تصریح کرد: با توجه به استقرار گمرک در این مجموعه، فرودگاه خرم آباد ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات هوایی محسوب می‌شود و محدودیتی برای پرواز‌های کارگو ندارد.

نظری زاده ادامه داد: مجوز کارگو دائمی و همیشگی است و می‌توان برای مقاصد داخلی و محصولات کشاورزی، باغی و دامی با قابلیت فساد پذیری بالا از آن استفاده کرد.

بی شک بازار متنوع و محصولات با کیفیت لرستان در حوزه‌های مختلفی از بازار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری هندوستان جای خواهد داشت که باید از این دریای فرصت‌ها به بهترین نحو استفاده و با تداوم پیگیری ها، پای تولیدات لرستان را به این بازار رنگارنگ باز کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.