فرماندار سیرجان بر لزوم استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان به عنوان همیاران سلامت و سفیران دامپزشکی تاکید کرد.

به مناسبت روز ملی دامپزشکی، علی یعقوبی‌پور فرماندار سیرجان میزبان رییس و تعدادی از کارکنان شبکه دامپزشکی سیرجان بود.

فرماندار سیرجان ضمن تبریک روز ملی دامپزشکی و قدردانی از زحمات فعالان این حوزه، بر اهمیت تامین بهداشت عمومی و سلامت و کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی و امنیت غذایی تأکید کرد و گفت:دامپزشکی سیرجان در یک سال گذشته، اقدامات مؤثری در راستای سلامت دام‌ها و پیشگیری از بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام انجام داده‌اند که شایسته تقدیر و قدردانی است.

 

 وی خواستار بازدید مستمر از واحد‌های تولیدی و صنعتی محصولات دامی شد تا مصرف کنندگان با خیال راحت از محصولات تولیدی سالم و بهداشتی استفاده کنندو اعلام آمادگی کرد هر گونه تصمیمات مناسبی برای رفع مشکلات و کمبود‌های مواد اولیه تولید کنندگان که لازم باشد پیگیری شود.

فرماندار سیرجان از نبود روش فرآوری صنعتی در برخی واحد‌های تولیدی شیر و لبنیات در شهرستان ابراز گلایه و تصریح کرد: متاسفانه برخی واحد‌ها به شکل خانگی و غیر علمی مدیریت می‌شوند که محصولات تولیدی و غیر بهداشتی تولیدی خطر انتقال بیماری‌هایی نظیر تب مالت را دارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از یک قرن از موضوع مدیریت علمی می‌گذرد بیان کرد: متاسفانه بسیاری هنوز به کار علمی اعتقاد کافی ندارند و بایستی این واحد‌ها به صورت علمی و تخصصی و تحت نظارت کامل دامپزشکی انجام گیرد.

 

همچنین، فرماندار پیشنهاد کرد از دانش آموزان به عنوان «همیار سلامت یا همیار دامپزشکی» استفاده شود و افزود: با توجه به تجربه موفق همیاران پلیس، فرهنگ‌سازی برای استفاده صحیح از محصولات دامی و سلامت غذایی خانواده و مقابله با بیماری‌ها نیز می‌تواند با موفقیت اجرا شود. همچنین، باید از فضای مجازی برای ترویج فرهنگ بهداشت فرآورده‌های دامی بهره‌گیری کنیم.

صادقی، رییس شبکه دامپزشکی سیرجان، ضمن تشکر از حمایت‌های فرماندار، گفت : با توجه به میزبانی سیرجان در مسیر کوچ از گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر،این گونه ها می‌توانند ناقل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که مشترک بین انسان وپرندگان هست، باشند.

 وی از احتمال شیوع این بیماری در فصل پاییز و سرما در سد تنگوییه و گهر پارک ابراز نگرانی کرد و از اجرای مانور پیشگیری برای مقابله با تهدیدات زیستی و بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این منطقه خبر داد.

 

وی تأکید کرد که با آغاز فصل سرما، شیوع آنفلوآنزا افزایش می‌یابد و واکسیناسیون می‌تواند یکی از راه‌های موثر در کنترل و پیشگیری از این بیماری باشد.

 

برچسب ها: دامپزشکی ، پرندگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار