رئیس انجمن نفرولوژی ایران با بیان اینکه هم اکنون حدود ۸۰ هزار نفر در کشور بیمار پیوندی و دیالیزی هستند، گفت: در مورد نارسایی مزمن کلیه یعنی اینکه این عضو مهم بدن کم کار شده باشد اما به مرحله دیالیز و پیوند نرسیده باشد، آمار دقیقی وجود ندارد.

دکتر شهرزاد عصاره، روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری کنگره ملی مراقبت‌های ویژه و نفرولوژی ایران گفت: بیماری های کلیه یا نارسایی مزمن کلیه ۱۰ درصد جمعیت جهان را به خود گرفتار می کند که با افزایش سن جمعیت، این آمار در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه با افزایش سن، ابتلا به نارسایی کلیه نیز افزایش می یابد، اضافه کرد: در کنگره ملی زنجان به موضوع نارسایی حاد کلیه اشاره می شود و درباره آن تبادل نظر صورت می گیرد.

عصاره با بیان اینکه نارسایی حاد کلیه شامل افرادی است که پیش از این کلیه سالم داشته اند اما بر اثر عوامل سمی، افت فشار خون، شوک و مشکلات قلبی و کبدی، این عضو مهم بدنشان دچار آسیب شده است، افزود: اقدام مهم برای این نوع مبتلایان، انجام اقدامات درمانی مناسب است تا در آینده به نارسایی مزمن کلیه، دیالیز یا حتی پیوند کلیه مبتلا نشوند.

وی با بیان اینکه بنا بر تحقیقات، میزان نارسایی مزمن کلیه در برخی مناطق کشور به ویژه استان های شمالی حدود ۱۷ درصد گزارش شده است، گفت: این آمار در مقایسه با میانگین جهانی ۱۰ درصد بالاتر است.

عصاره با تاکید بر اینکه زنگ خطر شیوع و بروز بیماری کلیه در کشور به صدا در آمده است،افزود: هم اکنون با شناخت، دانش و افزایش آگاهی ها تشخیص ها در مقایسه با گذشته به سرعت امکانپذیر شده است.

وی با بیان اینکه انجمن بین المللی نفرولوژی زنگ خطر شیوع نارسایی کلیه را اعلام کرده است، اظهار داشت:این انجمن، نامه هایی به کشورها از جمله ایران ارسال کرده تا با اعلام آن به دولتمردان لزوم بیماریابی و پیشگیری از بیماری ها را یادآوری کرده و در این زمینه برنامه هایی را در سطح کشور اجرا کنند.

رئیس انجمن نفرولوژی ایران گفت: با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، انجمن های متولی و نفرولوژی ایران می توان بیماریابی نارسایی کلیه در کشور را انجام داد تا از گسترش بیشتر آن جلوگیری شود.

عصاره به لزوم مراجعه به هنگام مبتلایان اشاره کرد و افزود: متاسفانه در اغلب مواقع نارسایی مزمن کلیه علائمی ندارد و فقط با انجام آزمایش این مهم مشخص می شود.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از بیماران پس از مشاهده نتیجه آزمایش مبنی بر وجود نارسایی کلیه شوکه می شوند، گفت: این موضوع جای تاسف دارد و بر این اساس توصیه می شود عموم مردم سالانه آزمایش انجام دهند.

این فوق متخصص با بیان اینکه کنترل فشار خون و دیابت ، مصرف نکردن داروهای مسکن که آسیب جدی را به کلیه وارد می کند از عوامل مهم در بروز نارسایی کلیه است، گفت: متاسفانه فروش و مصرف فراوان انوع مسکن ها نگران کننده است چرا که کارکرد کلیه را دچار مشکل می کند.

وی، مصرف بی رویه داروهایی گیاهی را نیز از دیگر علل بروز این مساله مهم عنوان کرد و گفت: مصرف مواد مخدر، مواد نیروزا و پودرهای مورد استفاده در باشگاه های بدنسازی نیز از دیگر عوامل خطر جدی بروز است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.