بازرس کل کردستان گفت : این استان در نرخ تورم به ویژه مواد خوراکی و شاخص فلاکت رتبه دوم کشور را دارد.

عیسی هواسی در جلسه با فعالان اقتصادی به مناسبت سالروز تاسیس سازمان بازرسی، اظهار کرد: هزینه و درآمد خانوار در استان منفی است و اگر از منابع و ظرفیت‌های موجود به درستی استفاده می‌شد وضعیت شاخص‌های بیکاری، نرخ تورم و فلاکت در رده‌های آخر کشوری قرار می‌گرفت.

وی با بیان اینکه کردستان دارای ظرفیت‌های متعددی در حوزه‌های مختلف است، افزود: در راستای استفاده از این ظرفیت‌ها و حل مشکلات در حوزه‌های مختلف با فعالان نشست‌هایی را برگزار خواهیم کرد.

بازرس کل کردستان با بیان اینکه مهمترین عامل توسعه استان برنامه ریزی مناسب است، افزود: مدیران اقتصادی طرح توجیهی فنی و بازاریابی صادرات تهیه کنند و از هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در استان حمایت لازم را به عمل می‌آوریم.

هواسی گفت: کردستان در برخی شاخص‌ها از جمله تولید محصولات کشاورزی مانند توت‌فرنگی، گندم و همچنین پنجمین تولیدات معدنی از استان‌های برتر کشور است.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از آب‌های کشور در استان جاری است، ادامه داد: حجم پشت سد‌های استان سه‌میلیارد متر مکعب است و به سمت استخراج آب از سفره‌های زیرزمینی رفته که این بدترین نوع استخراج است.

وی گفت: ۷۴۵ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان وجود دارد که تنها ۱۱ درصد آن آبی است.

بازرس کل کردستان با بیان اینکه مطالبات گندمکاران مسئله مهمی است، عنوان کرد: مدیریت نقدینگی حاصل از خرید تضمینی گندم تا تورم زایی مهمترین مسئله است که به حداقل برسد.

اشتغال بالا مزیت صمت

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این نشست به شاغلان مجموعه صمت استان اشاره و اظهار کرد: وجود ۹۶ هزار واحد صنفی، فعالیت ۹۰ هزار بافنده فرش و اشتغال مستقیم ۱۵ هزار نفر در بخش صنعت و بیش از پنج هزار نفر در بخش معدن از جمله مزیت ها و ظرفیت های مجموعه صمت استان است.

بختیار خلیقی با اشاره به اینکه ۸۶ هزار مرزنشین در شعاع ۲۰ کیلومتر مرزهای استان سکونت دارند و ۴۷۰ نفر هم در مناطق مرزی دارای کارت بازرگانی هستند، افزود: دو پنجم جمعیت کردستان را جامعه صنعت، معدن و تجارت تشکیل داده است.

و با بیان اینکه ۴۲.۵ درصد اقتصاد استان مربوط به حوزه صمت است، اضافه کرد: در حال حاضر هزار و ۶۲ واحد صنعتی در استان وجود دارد که از این تعداد ۸۶۰ واحد فعال و ۱۳۱ واحد غیر فعال و مابقی نیمه فعال است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: نهضت احیای واحدهای راکد در دستور کار قرار گرفته و با همکاری شرکت شهرک های صنعتی و بسیج مهندسین استان برای عارضه یابی و فعالسازی این واحدها اقدامات زیادی در حال انجام است.

خلیقی یادآور شد: با توجه به اینکه برای بخش صنعت رشد هشت درصدی، معدن ۱۳ درصد و تجارت هم رشد ۲۴ درصدی تعیین شده است، در استان هم برش ماهانه ای برای دستیابی به این هدف تهیه شده است.

بازگشت ۲۶۶ میلیون یورو ارز حاصل از صادرات

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: صادرکنندگان استان ۲۶۶ میلیون یورو ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور بازگرداندند.

وی اظهار کرد: در حدود ۶ سال اخیر میزان تعهدات سررسید شده صادرکنندگان استان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو بوده که از این میزان تاکنون ۲۶۶ میلیون یورو بازگردانده شده است.

خلیقی با بیان اینکه بازگشت ارز حاصل از صادرات مشکلاتی را برای صادرکنندگان استان ایجاد کرده است، افزود: تولید کنندگان استان به صورت ریالی اقدام به صادرات می کنند و موظف شدند به صورت ارزی اقدام به برگشت آن کنند و افزون بر این صدور کارت های بازرگانی یکبار مصرف، مشکلاتی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات ایجاد کرده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه وجود این مشکلات منجر به کاهش انگیزه در تولیدکنندگان استان برای صادرات شده است، بیان کرد: انتظار می رود همچون سال ۱۳۹۷ و قبل از آن، در استان هایی مانند کردستان به صورت ریالی بازگشت ارز حاصل از صادرات انجام شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار