هانی زاده گفت: وزیر امور خارجه کشورمان در وهله اول در رابطه با بهبود و ارتقای مناسبات ایران و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس با مقامات صعودی بحث کرده است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین المللی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره سفر عباس عراقچی وزیر امور خارجه به عربستان و قطر اظهار کرد: در واقع سفر آقای عراقچی وزیر خارجه کشورمان به عربستان برای بررسی و بحث پیرامون آخرین وضعیت منطقه بود و باتوجه به این که عربستان به عنوان بزرگترین کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس نقش مدیریتی بالایی در این شورا دارد لذا عراقچی در وهله اول در رابطه با بهبود و ارتقای مناسبات  ایران و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس با مقامات صعودی بحث کرده است.

او افزود: موضوع دیگر وضعیت منطقه و احتمال بروز جنگ در منطقه و احتمال ماجراجویی نتانیاهو علیه محور مقاومت در یمن، عراق، ایران، لبنان و سوریه است که طبیعتا عراقچی از عربستان کمک خواهد خواست که تحت هیچ شرایط آسمان عربستان و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس بر روی هواپیما‌های اسرائیلی باز نشود.

وی ادامه داد: چرا که پیامد‌های خطرناکی برای ثبات منطقه خواهد داشت و ممکن است ایران پاسخ محکمی به کشور‌هایی که در رابطه با هر احتمالی با رژیم صهیونیستی و آمریکا همکاری کنند، بدهد.

وی گفت: این اتفاق طبیعتا با واکنش محور مقاومت مواجه خواهد شد و عراقچی هم شرایط منطقه و خطراتی که متوجه منطقه خواهد شد و احتمال بروز درگیری با مقامات سعودی رایزنی می‌کند و یک نوع همدلی برای ایران و کشور‌های عرب منطقه برای هر گونه احتمالاتی در آینده صورت خواهد گرفت.

هانی زاده در انتها گفت: در واقع آمریکایی‌ها اعتقاد دارند و می‌گویند  که در هرگونه ماجراجویی بین اسرائیل و شخص نتانیاهو علیه ایران دخالت نخواهند کرد، زیرا اکنون اختلاف نظر شدیدی بین نتانیاهو و بایدن بروز کرده است. نتانیاهو قصد دارد در این شرایط دست به ماجراجویی بزند و پای آمریکا را به یک جنگ منطقه‌ای باز کند در حالی که آمریکایی‌ها درگیر انتخابات هستند به همین دلیل عراقچی در سفر به قطر درمورد وجود پایگاه‌های آمریکایی و این که قطر به عنوان یک کشور دوست ایران نباید اجازه دهد که آمریکا و یا اسرائیل از پایگاه‌های قطر علیه ایران استفاده کنند صحبت و گفتگو خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار