امروزه رسانه‌های غربی پوشش و حجاب زنان ایرانی را نشانه گرفته‌اند و در پی ترویج بی‌بند و باری در جوامع شرقی و ایرانی هستند.

ماهواره، فضای مجازی، رسانه و همچنین سینمای هالیوود همه روزه تصاویر زیبایی از تفریحات، امکانات و عدالت جنسیتی موجود زنان غرب را به سراسر دنیا به ویژه جوامع شرقی عرضه می‌کنند، تصاویری به ظاهر جذاب و زیبا، اما بە دور از واقعیت.

اگر چه هیچکس نمی‌تواند منکر رشد و توسعه صنعتی و گسترش روز افزون تکنولوژی در جهان غرب باشد، اما هیچ انسان فرهیخته‌ای هم نمی‌تواند ادعا کند که آنچه رسانه‌ها از زندگی زنان غرب به نمایش می‌گذارند نیز عین واقعیت است.

آنچه که امروزه جهان غرب از ماهیت زن غربی در قالب رسانه‌ها و فضای مجازی به دنیا عرضه می‌کند، تنها صورت تخیلی و بزک شده قصه است و با واقعیت امر همخوانی چندانی ندارد.

اینکه زنان در غرب به دلیل حمایت بی‌دریغ قانون از آنها کمتر در معرض تعرض بوده و در عدالت جنسیتی کامل به سر می‌برند؛ تنها ظاهر قضیه است! و آمار‌های منتشر شده از وضعیت زنان غرب حکایت دیگری دارند، همانگونه که مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند: «وجود عدالت جنسیتی در غرب تنها ظاهر قضیه است و باطن موضوع کاملا مغایر با این صورت بزک کرده است.»

در عصر حاضر موج تبلیغات رسانه‌ای رسانه‌های معاند و غربی همواره بر این مبنا بوده است که چهره زن در جامعه ایرانی را چهره‌ای محدود، بدون هیچگونه آزادی قانونی و شرعی و زیر آوار شکنجه‌ها و سرکوب‌ها نشان و بالعکس زن غربی را زنی آزاد، برخوردار از عدالت جنسیتی و در حال پیشرفت و ترقی به کل دنیا معرفی کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان گفت: تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از آزادی زنان غرب سند محکمی برای پی بردن به واقعیت‌های آن جامعه نیست؛ بلکه برای دست یافتن به حقیقت و لایه‌های پنهان زن در فرهنگ غرب باید به بطن آن جامعه ورود پیدا کرد.

عباس رهبری اظهار کرد: یکی از آسیب‌هایی که سینمای غربی یا هالیوود بر پیکره فرهنگی جوامع اسلامی وارد کرده است، ارائه چهره و جایگاه تخیلی زن غرب است، آن جایگاهی که در فیلم‌های هالیوود به زنان داده می‌شود یک چهره کاملا تخیلی است و با واقعیت جامعه غربی همخوانی ندارد.

وی عنوان کرد: اگر نگاه کوتاهی به جایگاه زن در اسلام و در جوامع غربی بیندازید متوجه خواهید شد که زن در اسلام از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و در واقع هیچ وظیفه‌ای بر دوش زنان گذاشته نشده است، اما می‌بینیم که در جوامع غربی جایگاه و ماهیت زن براساس قوانین و ساختار‌های فرهنگی آن جامعه تعریف شده است.

رهبری ادامه داد: امروزه زنان در جوامع غربی به عنوان مبلغ اقلام مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از جایگاه واقعی یک زن در جامعه کاملا بی‌بهره‌اند، این درحالی است که اگر بخواهیم به نمونه زنان موفق و فعال در جوامع غربی و شرقی نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که تعداد زنان فعال و موفق در جامعه ایرانی بیش از تعداد زنان فعال و موفق در جوامع غربی است.

این عضو هیئت علمی تصریح کرد: آن چیزی که در بحث بررسی جایگاه واقعی زن در غرب بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه داشت تبیین دقیق و درست از واقعیت زنان در جوامع غربی است، اینکه نباید از زن غربی و جایگاه آن در جامعه نه یک چهره بسیار زیبا و سفید نه یک چهره کاملا سیاه ارائه کرد؛ بلکه باید واقعیت‌ها را بررسی و حقیقت آن را به جامعه انعکاس داد.

عباس رهبری با اشاره به اینکه رسانه‌های غربی پوشش و حجاب اسلامی را نماد محدودیت و عقب‌ماندگی زن ایرانی قلمداد می‌کنند، افزود: همه کشور‌ها برای جامعه خود یک پوشش تعریف شده‌ای دارند که در صورت تخطی از قانون فرد خاطی به شدت مورد مجازات قرار خواهد گرفت، اما می‌بینیم امروزه رسانه‌های غربی پوشش و حجاب زنان ایرانی را نشانه گرفته‌اند و در پی ترویج بی‌بند و باری در جوامع شرقی و ایرانی هستند.

رهبری تصریح کرد: کشش امروزه جوانان به ویژه دختران و زنان ایرانی به سمت پوشش غربی نیز ناشی از این موضوع است که جوانان محصور شده در اطلاع‌رسانی‌های ماهواره‌ای، قادر به دیدن واقعیت‌های جوامع غربی نیستند و جایگاه واقعی زن در جوامع غیر ایرانی را ندیده و تنها تخیل آن را دیده‌اند.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر، باید به این موضوع نیز توجه کرد که بعضی از آزادی‌های زنان غربی، تنها در ظاهر آزادی است و در اصل چیزی جز به بند کشیدن زن و فروپاشی بنیا خانواده و استثمار نیست.

رهبری عنوان کرد: زن مظهر خلاقیت خدا و عنصر اساسی در تشکیل خانواده‌ها در همه اعصار بوده و حرکت روبه جلو جوامع بدون حضور و محوریت زنان آگاه، دانا، خلاق و پایبند به اصول اخلاقی و دینی میسر نیست.

وی بیان کرد: آن چیزی که به عنوان جایگاه زن در تبلیغات تلویزیونی از سایر کشور‌ها می‌بینید، با واقعیت زنان آن جامعه همخوانی ندارد، زمانی شما می‌توانید به ماهیت اصلی زنان در کشور‌های دیگر پی ببرید که به بطن آن جامعه ورود کنید.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان خاطرنشان کرد: باید به صورت دقیق وضعیت زنان در جوامع مختلف را بررسی و تبیین کرد، زیرا اگر تبیین دقیقی در این خصوص صورت نگیرد جامعه دچار سردرگمی خواهد شد.

عباس رهبری یادآور شد: اگر نتوانیم فرهنگ اصیل جامعه خود را به نسل بعدی انتقال دهیم، نسل آینده به اجبار فرهنگ جوامع دیگری را ملاک و زنان جوامع دیگری را الگوی خود قرار می‌دهند.

منبع: ایسنا

برچسب ها: پوشش زنان ، زنان غربی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.