چهارمین جشنواره برداشت پسته در ایلخچی برگزار شد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان شرقی در چهارمین جشنواره پسته ایلخچی گفت: اگر امنیت، استقلال و آزادگی می‌خواهیم باید به امنیت غذایی جامعه نیز اهمیت بدهیم و این امر جز با بها دادن به بخش کشاورزی امکان‌پذیر نیست.

 تراب محمدی افزود: جشنواره‌های محصولات کشاورزی در نقاط مختلف استان آذربایجان شرقی که از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است نقش مهمی در معرفی محصولات، جذب گردشگر و تبادل فرهنگی بین نقاط مختلف استان ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: این جشنواره‌ها همچنین اقدامی برای بهبود وضعیت اقتصادی استان و معیشت کشاورزان و باغداران است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان شرقی بیان کرد: توجه به رعایت الگوی کشت با توجه به کم آبی استان ضروری بوده و باید به سمت کشت محصولات کم آب بر و پر بازده پیش برویم که دولت نیز در این زمینه تسهیلات حمایتی را به کشاورزان ارائه می‌کند.

تراب محمدی اظهار کرد: حمایت از کشاورزان محلی و ایجاد زمینه مناسب برای معرفی محصولات بومی، بازاریابی، شناسایی مشکلات کشاورزان از جمله اهداف برگزاری جشنواره‌ها است  و برگزاری چنین جشنواره‌ها و رویدادهایی به توسعه گردشگری کشاورزی و به دنبال آن بازار محصولات کشاورزی در سطح ملی کمک می‌کند.

وی گفت: مساحت اراضی باغی استان آذربایجان شرقی ۱۱۷ هزار هکتار است که محصولات سیب درختی و انگور دارای بیشترین سطح زیر کشت محصولات باغی استان هستند.

تراب محمدی با اشاره به اینکه از باغات استان آذربایجان شرقی یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصول تولید می‌شود گفت: خام فروشی این محصولات سود کمتری برای کشاورزان به همراه دارد از این رو کشاورزان باید به سمت فرآوری محصول و ایجاد زنجیره ارزش برای آن بروند.

 فرماندار شهرستان اسکو گفت: راه اندازی شرکت تعاونی تولید پسته یک ضرورت است.

 فیروزی افزود: این جشنواره با حمایت تولیدکنندگان، باغداران و بخش خصوصی برگزار شده است که باید از همه آنها تقدیر کنیم.

وی نقش آذربایجان شرقی در حوزه کشاورزی کشور را پررنگ توصیف کرد و گفت: محصولاتی که در شهرستان اسکو کشت می‌شوند دارای ارزش افزوده و اقتصادی بالا و قابل توجهی است.

فرماندار شهرستان اسکو گفت: پیش بینی می‌کنیم بیش از ۳ هزار تن پسته از باغات اسکو برداشت شود که با برآورد قیمتی آن سرانه درآمد هر بهره بردار ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

فیروزی هدف از برگزاری جشنواره پسته را ارتباط مستقیم مسئولان، باغداران و بهره برداران دانست و افزود: این جشنواره می‌تواند زمینه احصا مشکلات و انتقال آن به مسئولین را فراهم کند.

وی تشکیل شرکت تعاونی پسته را یکی از مطالبات پسته کاران اسکو دانست و گفت: از تعاون روستایی استان می‌خواهیم در این زمینه مشارکت داشته باشد تا هر چه سریعتر شرکت تعاونی پسته در این شهرستان راه اندازی شود.

فرماندار شهرستان اسکو فرآوری پسته را پیش نیاز صادرات این محصول دانست و افزود: برای اینکه بتوانیم پسته اسکو را با قیمت مناسب صادر کنیم باید تعداد مراکز فرآوری پسته را افزایش دهیم.

فیروزی تدوین برنامه عملیاتی تولید پسته را ضروری دانست و گفت: باید از تجربیات فعالان این حوزه کمک بگیریم و با ارائه تسهیلات از باغداران حمایت کنیم.

وی از برگزاری همایش علمی در حوزه پسته خبر داد و گفت: در هفته پژوهش و فناوری نتایج این همایش برگزار خواهد شد و نتایج آن نیز به بخش‌های کارشناسی، محققان و باغداران انتقال خواهد یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.