ستاره (بتلقیزی) که ۶۵۰ سال نوری از خورشید فاصله دارد، با شدتی ۱۰۰۰۰۰ برابر قویتر از ستاره ما می‌درخشد.

تلقیزی از نظر جرم حدود ۱۹ برابر بزرگتر از خورشید و قطر آن ۱۴۰۰ برابر بزرگتر است. چنین غول‌هایی به ندرت در سرتاسر کهکشان ما یافت می‌شوند.

البته انفجار چنین ستاره‌ای بدون هیچ ردی و بی توجهی نمی‌ماند. انفجار آن حادثه‌ای خواهد بود که مردم عادی را تحت تأثیر قرار خواهد داد، نه فقط یک دایره محدودی از ستاره شناسانی را که دستگاه‌ها و ابزار‌های پیشرفته دارند؛ بنابراین بیایید ارزیابی کنیم که چه چیزی در انتظار این ستاره دور است و آسمان شب ما در صورت انفجار چگونه تغییر خواهد کرد.

زمانی که خورشید ما به یک غول سرخ تبدیل شود، زندگی روی زمین غیرممکن خواهد شد.

روزی خورشید به غول سرخ تبدیل خواهد شد. رشد خواهد کرد و به مدار زمین می‌رسد و زمین ما در خورشید ناپدید می‌شود، اما این رویداد فاجعه بار هنوز بیش از ۴ میلیارد سال باقی مانده است. سپس خورشید به یک کوتوله سفید تبدیل می‌شود و پوسته خود را می‌ریزد. روشنایی کوتوله سفید برای پشتیبانی از زندگی کافی نخواهد بود.

با این حال، پس از مرحله غول سرخ، تکامل خورشید و تلسکوپ آن کاملا متفاوت خواهد بود. دلیل این امر جرم است که بسیار بیشتر از جرم ستاره ماست. بلقیزی قبلاً ستاره‌ای به اندازه خورشید ما را بلعیده است، بنابراین به یک غول قدرتمند تبدیل شد.

با این حال، چنین ستارگانی بی سر و صدا و مسالمت آمیز از شر ماده اضافی خلاص نمی‌شوند و ناگهان منفجر می‌شوند و جو خود را به فضای بیرون می‌اندازند. این پدیده انفجار ابرنواختری نامیده می‌شود.

اگر در شعاع ۵۰ سال نوری نزدیک پتلقیزی حیات وجود داشته باشد، در خطر بزرگی قرار دارد.

پیش بینی دقیق زمان انفجار غیرممکن است. محاسبات ریاضی نشان می‌دهد که این اتفاق می‌تواند در دوره کنونی تا ۱۰ هزار سال آینده اتفاق بیفتد.

اما خوشبختانه، ما با منطقه فاجعه کیهانی آینده فاصله داریم.

منطقه خطرناک برای انفجار چنین ستاره‌ای ۵۰ سال نوری است. این مسافتی است که تابش کیهانی طی خواهد کرد فاصله زمین تا تلقیزی بیش از ۶۵۰ سال نوری است.

در روز‌های اول فاجعه، آسمان شب روی زمین تقریباً مانند روز می‌درخشد. نور ستاره از نور ماه کامل روشن‌تر خواهد بود. مردم جسمی را در آسمان خواهند دید که از نظر روشنایی شبیه ماه کامل است. این پدیده حداقل تا یک ماه ادامه خواهد داشت و پس از آن فروکش خواهد کرد. ستاره بعد از حدود یک سال به طور کامل خاموش می‌شود.

منبع: dzen.ru

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار