استاد دانشگاه نیویورک گفت نیکاراگوئه به این علت با اسرائیل قطع روابط کرد که استعمارگری جدید را به خوبی می‌شناسد.

روزاریو موریلو، معاون رئیس جمهور نیکاراگوئه اعلام کرد روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کرد. دولت نیکاراگوئه اعلام کرد این تصمیم در پی تداوم حملات اسرائیل علیه سرزمین‌های فلسطینی اتخاذ شده است.

دنی شاو، استاد مطالعات آمریکای لاتین و منطقه کارائیب در دانشگاه نیویورک در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی گفت: نیکاراگوئه یکی از بی شمار کشور‌ها در آمریکای لاتین است که از کارزار ظالمانه اسرائیل در غزه به شدت انتقاد می‌کنند.

وی افزود: نیکاراگوئه پیشینه‌ای طولانی در ابراز همبستگی با دیگر کشور‌ها دارد. این نخستین بار نیست که آنها این گونه اقدامات در سطح بین المللی را در پیش می‌گیرند. آنها چند ماه پیش پرونده آلمان و دیگر حامیان غربی نسل کشی اسرائیل را به دیوان کیفری بین المللی ارائه کردند. آنها در دهه ۱۹۸۰ زمانی که نیکاراگوئه تحت جنگ کثیف آمریکا قرار داشت، پرونده آمریکا را هم به دیوان دادگستری بین المللی ارائه کردند، اما متأسفانه تاکنون، این دادگاه‌ها کاری جز تصویب قوانین بر روی کاغذ انجام نداده اند و هرگز اقدام به ایجاد تغییرات قاطع در زمینه دفاع از مردم فلسطین نکرده اند.

دنی شاو گفت: نیکاراگوئه در این زمینه تنها نیست. کلمبیا، ونزوئلا، بولیوی، کوبا و بسیاری از دیگر کشور‌ها روابط دیپلماتیک خود را با دولت اسرائیل قطع کرده اند. این‌ها کشور‌هایی هستند که استعمارگر و استعمار نو را به خوبی می‌شناسند و به همین دلیل در حال ابراز همبستگی با فلسطینی‌ها هستند. 

این استاد مطالعات آمریکای لاتین و منطقه کارائیب در دانشگاه نیویورک افزود: ایرلند هم پرونده‌ای را در دادگاه‌های بین المللی ارائه کرده است. اما تا زمانی که این شرایط ادامه دارد ما شاهد هیچ گونه اقدامی نخواهیم بود و اسرائیلی‌ها و همه حامیان غربی آن شامل آلمان‌ها و فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها و البته دولت آمریکا بیش از همه گناهکارند، زیرا آنها هستند که ده‌ها میلیارد دلار را برای پاکسازی قومی و نژادپرستی و برای این نسل کشی ارسال می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار