رییس اداره حفاظت از محیط زیست تایباد گفت: نخستین گروه از درناهای خاکستری در قالب مهاجرت زمستانی پرندگان از مناطق سردسیر به نواحی گرمسیر شهرستان تایباد در مرزهای مشترک ایران و افغانستان، به شرق خراسان رضوی رسیدند.

یوسف اربابی گفت: دشتهای کاریز تایباد و کشتزارهای نوار مرزی از بهترین زیستگاه‌های پرندگان به ویژه پرندگان شکاری و تنها زیستگاه درنای خاکستری در شرق کشور است.

او اظهار کرد: این منطقه در شرق خراسان رضوی و حاشیه "هریرود"، بهترین عرصه برای زمستان گذرانی درنای خاکستری است که همه ساله اواسط مهرماه از منطقه سیبری به محدوده شهرستان تایباد مهاجرت می کنند و تا پایان فروردین ماه مهمان دشتهای این خطه مرزی هستند.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست تایباد گفت: هر سال با آغاز کوچ درناهای خاکستری، افزون بر هزار قطعه از این نوع پرنده در عرصه های طبیعی این شهرستان فرود می آیند.

اربابی افزود: مجازات صید این گونه جانوری ۷۱ میلیون و ۶۲ هزار ریال جریمه نقدی است و بنا به تشخیص قاضی پرونده ۱۱ روز تا یک ماه مجازات کیفری را نیز برای متخلف به همراه دارد.

وی اضافه کرد: شهرستان های تایباد و باخرز در شرق خراسان رضوی از اکوسیستم کوهستانی و کویری برخوردارند که در اکوسیستم کوهستانی این منطقه گونه‌های جانوری با ارزش از قبیل قوچ، میش وحشی و خوک و در اکوسیستم کویری گونه‌های جانوری از قبیل کفتار و آهو زیست می کنند.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست تایباد با اشاره به این که شهرستان های تایباد و باخرز چهار منطقه شکار ممنوع دارند افزود: مناطق شکار ممنوع در تایباد و باخرز در مجموع ۱۰۸ هزار هکتار وسعت دارند که ۵۸ هزار و ۲۰۰ هکتار از این عرصه مرزی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.