در جشنواره بادام و عسل بیلوار اعلام شد که استان کرمانشاه با تولید سالیانه هفت هزار تن عسل و هشت هزار تن بادام جزو استان‌های برتر در تولید این محصول‌ها است.

استاندار کرمانشاه روز جمعه در جشن بادام و عسل در روستای گندآباد بخش بیلوار، اظهار کرد: استان کرمانشاه مسائل زیادی دارد، اما دارای فرصت‌های بی‌نظیری در زمینه‌های کشاورزی، باغداری، دامداری، زنبورداری و دیگر موارد است.

محمد طیب صحرایی افزود: این استان از نظر تولید عسل با هفت هزار تن تولید سالانه رتبه پنجم کشور را دارد و باید کاری کنیم تا عسل کرمانشاه معروف شود.

صحرایی ادامه داد: در زمینه تولید گندم نیز استان کرمانشاه سال گذشته رتبه چهارم کشور را به دست آورد، هر چند از تأخیر به وجود آمده در پرداخت مطالبات گندم‌کاران ناراحت هستیم و امیدواریم تا پایان این ماه همه مطالبه‌های گندم‌کاران استان پرداخت شود.

استاندار کرمانشاه در ادامه به تولید هشت هزار تن بادام و ۲ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم زعفران در سال گذشته هم اشاره کرد و افزود: آزمایش‌های انجام شده، کیفیت زعفران تولیدی کرمانشاه را حتی بالاتر از استان‌هایی نشان داده است که در تولید زعفران معروف هستند.

صحرایی تصریح کرد: بازاریابی و برندسازی باید جزو اولویت تولیدکنندگان استان باشد و کشاورزان کرمانشاه برای گرفتن نشان و مجوز‌ها اقدام کنند.

وی روغن درجه یک کرمانشاهی را نمونه محصولاتی دانست که باید برندسازی شود و تصریح کرد: کشاروزان نباید محصولات باکیفیت تولیدی مانند عسل و روغن کرمانشاهی را در ظرف‌های بدون نشان تجاری بفروشند.

استاندار کرمانشاه در ادامه به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه راه‌سازی استان کرمانشاه هم اشاره کرد و افزود: سال گذشته بیش از ۳۰۰ کیلومتر از جاده‌های استان بهسازی، و ۱۳ نقطه از ۱۹ نقطه حادثه‌خیز اصلاح شد.

صحرایی اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان به راه‌آهن کرمانشاه - خسروی را خبری خوب برای تولیدکنندگان استان دانست و افزود: قسمت اول این اعتبار به زودی پرداخت شده و کارگاه ساخت راه آهن خسروی فعال می‌شود، همچنین در صورت تخصیص کامل این اعتبار تا سه سال آینده قطار به خسروی می‌رسد و آن وقت است که تولیدکنندگان استان به راحتی می‌توانند محصولات خودشان را صادر کنند.

وی همچنین به بحران آب در روستا‌های استان اشاره کرد و گفت: طی سه سال گذشته ۳۷۰ روستای استان کرمانشاه از تنش آبی خارج شد و به عبارتی هر سه روز یک روستا به آب پایدار دسترسی پیدا کرد؛ با تداوم همین روند ظرف ۲ سال آینده مشکل آب تمام روستا‌های استان برطرف می‌شود.

صحرایی گازرسانی به یک چهارم روستا‌های استان طی سه سال گذشته را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد و افزود: در مجموع هم‌اکنون ۹۸ درصد روستا‌های استان زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار دارند.

مهدی سیاه‌کمری بخشدار بیلوار نیز در این آیین گفت: در گذشته کشت کلزا در بیلوار سه و نیم هکتار بود، اما الان به هزار هکتار رسیده است یعنی ۲۰ درصد تولیدی کلزای استان کرمانشاه در بخش بیلوار تولید می‌شود لذا به همین منظور سال آینده جشن کلزا در بخش بیلوار برگزار می‌شود.

وی اصلاح جاده بیلوار را خواستار شد و گفت: اگر به دنبال رونق اقتصادی، گردشگری و کشاورزی در منطقه هستیم باید جاده این منطقه اصلاح شود.

سیاه‌کمری همچنین با اشاره به تامین آب زمین‌های کشاورزی بیلوار از سد گاوشان بیان کرد: ما در این بخش مشکل برق داریم و درخواستمان این است که برق این منطقه از کردستان جدا شود و زیر نظر برق ناحیه کرمانشاه قرار گیرد.

ثبت روستای تاریخی کرم بست در بخش بیلوار دیگر خواسته بخشدار بود و گفت: با توجه به قدمت تاریخی این روستا از مسوولان میراث فرهنگی استان می‌خواهیم تا برای ثبت جهانی آن اقدام کنند.

داریوش فرمانی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز دیگر سخنران این مراسم بود که برجسته‌سازی و برندسازی محصولات روستایی و نیز توسعه گردشگری را از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی عنوان کرد.

وی افزود: ما مسیر‌های گردشگری تعریف نشده‌ای داریم که مسیر بیلوار به دینور نمونه آن است و شناساندن آنها از برنامه‌های ما به شمار می‌رود و محل برگزاری جشنواره بعدی ما هم روستای «علی‌آباد» به عنوان محل تولید عسل خواهد بود.

فرمانی تصریح کرد: تلاش ما معرفی این جاذبه‌هاست، اما شرق استان کرمانشاه در توزیع گردشگری نسبت به غرب آن نامتوازن است که با ایجاد زیرساخت سعی خواهد شد این توازن برقرار شود.

مدیرکل میراث فرهنگی در ادامه اشاره‌ای به شناسایی بزرگترین سایت پارینه سنگی در استان داشت و گفت: تا پیش از این قدمت استان به ۲۰۰ هزار سال قبل بر می‌گشت، اما با این کشف که ظرف مدت ۱۸ ماه کاوش حاصل شد، قدمت استان کرمانشاه از ۲۰۰ هزار سال به یک و نیم میلیون سال پیش می‌رسد.

فرمانی افزود: همچنین کاوش‌های تپه تیلینه در استان کرمانشاه نشان می‌دهد که در پنج هزار سال پیش این منطقه یک مرکز داد و ستد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.