ناظر گمرکات کردستان گفت: گمرک باشماق در استان کردستان با ۱.۶ میلیون تن، پس از گمرک پرویزخان و شهید رجایی، بیشترین میزان ترانزیت خارجی را به عنوان گمرک مبدأ به خود اختصاص داده است.

فرامرز امیدی در گفت و گو با با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در شش ماهه اول امسال ارزش کالا‌های ترانزیتی از مرز باشماق نزدیک به ۲ میلیارد و ۲۸۵ میلیون دلار بوده است.

ناظر گمرکات کردستان افزود: گمرک باشماق در استان کردستان با ۱.۶ میلیون تن پس از گمرک پرویزخان با ۳.۱ میلیون تن و گمرک شهید رجایی با ۲.۹ میلیون تن کالا بیشترین میزان ترانزیت خارجی را به عنوان گمرک مبدأ به خود اختصاص داده است. 

وی اقلام عمده ترانزیت مبدا از گمرک باشماق را سوخت‌ها و مواد معدنی حاصل از آنها، ضایعات کارتن، ضایعات مس، تایر، کشنده‌ها و... بر شمرد.

امیدی خاطر نشان کرد: در شش ماهه نخست ۱۴۰۳ تشریفات گمرکی بیش از یک میلیون و ۹۲۱ هزار تن انواع کالا در رویه عبور خارجی (ترانزیت) به ارزش افزون بر ۲ میلیارد و ۲۸۴ میلیون دلار در گمرک باشماق مریوان انجام گرفته است.

ناظر گمرکات کردستان تصریح کرد: ترانزیت خارجی مبدأ از این گمرک با تعداد ۶ هزارو ۹۷۵ اظهارنامه و ۷۳ هزارو ۲۶۷ دستگاه کامیون به تناژ یک میلیون و ۶۱۱ هزارو ۸۷۵ تن بیشترین تشریفات گمرکی را به خود اختصاص داده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد ۱۰۲ درصدی به لحاظ وزن و افزایش ۵۰ درصدی از حیث ارزش برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: ترانزیت داخلی مبدأ با روند صعودی ۹۴ درصدی از نظر وزن و ۷۳ درصدی به جهت ارزش در رتبه بعدی قرار گرفت و پس از آن ترانزیت خارجی مقصد است که به ترتیب از حیث وزن و ارزش ۱۴ و ۶ درصد سیر نزولی را نشان می‌دهد.

امیدی گفت: از جمله دلایل کاهش ترانزیت خارجی مقصد در این مرز می‌توان از به افزایش هزینه‌های دریافتی از سوی گمرک همسایه، اسکن همه حامل‌های ترانزیتی، داکت ضد عفونی، اضافه شدن کرایه حمل و سایر وجوه دریافتی اشاره کردکه باعث شده قیمت نهایی افزایش پیدا کند و صاحبان کالا ترجیح دهند مرز‌های دیگر را جایگزین کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.