طبق آخرین آمار وزارت راه وشهرسازی تاکنون قرارداد بیش از ۳۷۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن منعقد شده و ۶۰ هزار واحد به بهره‌برداری و فروش اقساطی رسیده است.

طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت راه وشهرسازی قرارداد بخش عمده ای از پروژه های نهضت ملی مسکن از طریق بانک مسکن منعقد شده است. با توجه به آنکه طبق اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز است بنابراین همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات ساخت بسیار مهم است اما طبق آخرین بررسی های صورت گرفته از ۲۵بانک کمتر از ۱۰بانک اقدام به پرداخت تسهیلات کرده اند در صورتی که طبق قانون جهش تولید مسکن باید بانک‌ها  ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به  بخش مسکن اختصاص دهند.

طبق اعلام بانک مسکن ۵۲۳ هزار و ۱۹۰ واحد مسکونی در قالب ۹۵ هزار و ۱۴۴ پروژه از سوی اداره کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، سازمان همیاری شهرداری‌ها، صندوق مسکن،‌ قرارگاه امام حسن(ع)، سازمان صداوسیما، اتاق تعاون ایران، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت جهاد کشاورزی و خودمالکان شهری و روستایی به بانک مسکن معرفی شده است که ۲۸ درصد از این واحدها خودمالک هستند.

گفتنی است از ابتدای شهریور ماه تاکنون از مجموع مبلغ تأمین اعتبار پروژه‌های نهضت ملی مسکن در کل شبکه بانکی کشور بانک مسکن به تنهایی بیش از ۱۰۷ هزار میلیارد تومان به عنوان سهم‌الشرکه به سازندگان پروژه‌ها پرداخت کرده که حدود  ۷۰ درصد از پرداختی کل نظام بانکی است.

تاکنون ۶۰ هزار و ۹۷ واحد مسکونی نهضت ملی در بانک مسکن به بهره‌برداری و فروش اقساطی رسیده است که بالاترین عملکرد در کل شبکه بانکی بوده و روند فوق با جدیت پیگیری می‌شود.

گفتنی است سهم این بانک  در سه سال اول اجرای این طرح، بالغ‌بر ۲۵۹ همت بوده است که به رغم سهم حدود ۳ درصدی این بانک از کل سپرده‌های شبکه بانکی کشور، با سهمیه بیش از۱۸/۵ درصد از نهضت ملی مسکن بیشترین سهمیه را در میان تمام بانک‌های کشور داشته است.

کوتاهی بانک ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن از سوی تمامی کارشناسان و همچنین نمایندگان مجلس اعلام شده به طوری که فرشید ایلاتی کارشناس کارشناس مسکن در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه از مجموع ۲۵ بانکی که قرار بود برای نهضت ملی مسکن، تسهیلات پرداخت کنند فقط ۱۰ بانک به وظیفه خود عمل کرده‌اند و ۱۵ بانک دیگر حتی یک ریال برای نهضت ملی هزینه نکرده‌اند گفت: متقاضیان نهضت ملی، صاحب خانه ملکی نیستند و اجاره‌نشینند و تورم اجاره‌بها براساس گزارش بانک مرکزی در مناطق شهری ۴۹ درصد است که باعث تشدید فشار به متقاضیان شده است.

وی ادامه داد: مستأجرانی که در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند هم تحت فشار پرداخت اجاره‌بها هستند و هم فشار پرداخت آورده‌های نهضت ملی که برای آن قرار بود، تسهیلات بانکی دریافت کنند.

 ایلاتی تاکید کرد: تورم بالای اجاره‌بها و البته اقتصاد تورمی فرصت پس‌انداز را به مستأجران نمی‌دهد؛ هرچند که پرداخت اقساط وام‌های مسکن برای مردم در شرایط تورم، ساده نیست.

او گفت: در حال حاضر بحران مسکن روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود و نیاز مردم به مسکن چیزی نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد. طولانی شدن زمان پرداخت تسهیلات بانکی به مردم در کنار تورم از قدرت خرید آن‌ها کم کرده است.

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: مسکن ، نهضت ملی مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار