معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت:ضوابط استقرار معادن در برخی نقاط کشورمان نیازمند بازنگری است و باید قوانین جدید براساس شرایط منطقه‌ای تعریف شود.

حمید ظهرابی روز شنبه در آیین تکریم و معارفه مدیران کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه محیط زیست سالم نیاز ادامه زندگی انسان است تاکید کرد:اجرای طرح‌های اقتصادی بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی پایدار نخواهد بود.

وی با یادآوری تجربیات برخی استان‌های کشور در خصوص اجرای طرح‌های اقتصادی بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی تاکید کرد: بی توجهی به مسایل زیست محیطی در طرح‌های اقتصادی آسایش جوامع بشری را تهدید می‌کند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر تنوع حیات وحش جانوری و گیاهی و تامین بخش قابل توجهی از آب کشور ظرفیت‌های زیادی دارد که همین امر مدیریت حفاظت این گنجینه‌های ارزشمند را سخت کرده است.

چالش‌های حفاظت از محیط زیست استان

سرپرست جدید اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آیین با اشاره به اینکه شماری از روستا‌های استان در مناطق حفاظت شده قرار دارند گفت: تعیین مرز مناطق حفاظت شده موضوعی است که ضرورت دارد برای آن چاره اندیشی شود.

عبدال دیانتی نسب با اشاره به اینکه آب تالاب برم الوان در فصل بارندگی به زمین‌های کشاورزی سرازیر می‌شود تاکید کرد: ساماندهی این تالاب با توجه به اینکه در فهرست تالاب‌های کنوانسیون بین المللی رامسر قرار دارد موضوع دیگری است که باید برای آن با تزریق اعتبارات چاره اندیشی شود.

وی پیدا شدن حفره‌هایی در کف تالاب شِرُم دِرُنگ را دیگر چالش نیازمند محیط زیست استان دانست.

دیانتی نسب با یادآوری تجربه ورود گونه حیات وحش خوک به زمین‌های کشاورزی بهره برداران کهگیلویه و بویراحمدی تاکید کرد: این گونه بیمه نشده و انتظار می‌رود برای این مساله مهم چاره‌ای اندیشیده شود.

وی همچنین به احداث کارخانه بازیافت پسماند زباله در یاسوج هم اشاره کرد و افزود:بهره برداری از این زیرساخت مهم نیازمند تامین آب آن و برخی نواقص دیگر است.

مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آیین گفت: سه سال گذشته به علت چالش‌های سدآبریز، موضوع مهم دنا و مسایل سد چم شیر از پرچالش‌ترین دوران‌های مدیریت محیط زیست استان بود.

اسلام جاودان خرد افزود: تجهیز برخی شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد مانند شهرستان نفتخیزگچساران، بهمئی، بویراحمد و کهگیلویه به دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا از اقدام‌های مهم سال‌های اخیر در استان بوده است.

اسلام جاودان خرد همچنین از خریداری بی سیم‌های دیجیتال برای پوشش نقاط کور برخی مناطق حفاظت شده استان خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: ثبت تالاب برم الوان در فهرست آثار کنوانسیون بین المللی رامسر و آغاز عملیات اجرایی موزه تاریخ طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از دیگر اقدام‌ها برای حفاظت از محیط زیست استان در سال‌های اخیر بوده است.

در این آیین عبدال دیانتی نسب به عنوان سرپرست حفاظت محیط زیست استان معرفی و از خدمات اسلام جاودان خرد مدیرکل سابق استان قدردانی شد.

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.