مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی از رهاسازی ۱۱۸۱ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه طی سال آبی گذشته خبرداد.

مجید رستگاری گفت: حجم ابلاغی رهاسازی به دریاچه ارومیه در سال آبی ۱۴٠۲_۱۴٠۳، ۴۶۷ میلیون مترمکعب است که بیش از ۲.۵ برابر حجم ابلاغی یعنی (۱۱۸۱میلیون مترمکعب) آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شده است. 

وی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه در ۲۰ مهر امسال گفت: تراز فعلی دریاچه ۱۲۷۰.۱۰ متر است و در حال حاضر وسعت آن به ۸۷۰ کیلومتر مربع رسیده است. 

رستگاری ادامه داد: در حال حاضر دریاچه ارومیه یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون مترمکعب آب دارد. 

وی با اشاره به تاثیر افتتاح تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه در جهت بهبود وضعیت این دریاچه افزود: علاوه بر تاثیر مثبت این تونل، بارش‌های نرمال و فرانرمال، لایروبی انهار و ساماندهی رودخانه‌ها، تغییر الگوی کشت و نوع آبیاری و انتقال آب بین حوزه‌ای از عوامل موثر در بهبود وضعیت دریاچه بشمار می‌روند. 

رستگاری با اشاره به مجموع اقدامات و پروژه‌های اجرایی توسط شرکت آب منطقه‌ای استان در جهت کمک به احیای دریاچه ارومیه گفت: تشکیل گروه‌های گشت و بازرسی آب‌های زیرزمینی و سطحی، لایروبی انهار و ساماندهی رودخانه‌ها، پر و مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز، احداث ایستگاه‌های آنلاین پایش آب‌های سطحی و زیرزمینی، نصب کنتور‌های هوشمند، تعدیل ۴۰ درصدی منابع آب تخصیصی از طرح‌های توسعه‌ای در طی ۵ سال و رهاسازی آب بیش از میزان ابلاغی ستاد احیا از سد‌های مخزنی از جمله اقدامات و پروژه‌های اجرایی در جهت کمک به احیای دریاچه ارومیه بود.

منبع:مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.