سرپرست دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری گفت: احدث مرکز جامع فرهنگیان در استان از چهار سال پیش آغاز شد که در این طرح ۳۲ مرکز جامع با مساحت ۱۰۰هکتار در استان‌ها احداث شود، اما هم اکنون در انتظار تامین زمین هستیم.

قربان‌علی کریمی اظهار داشت: در سال تحصیلی جدید ۶۰۰ دانشجومعلم جذب دانشگاه فرهنگیان شدند که از این تعداد ۴۰۰ دانشجو معلم خوابگاهی هستند.

وی با اشاره به اینکه فضا‌های موجود دانشگاه فرهنگیان از سال ۶۰ احداث شده و قدیمی هستند و استحکام واقعی را ندارند، افزود: با توجه به کمبود فضای خوابگاهی ظرفیت اتاق‌ها از ۶ نفر به ۱۰ نفر افزایش داده شده است تا کمبود فضای خوابگاهی رفع شود.

کریمی اضافه کرد: هم‌اکنون براساس استاندارد فضای موجود حدود یک‌هزار و ۱۰۰ نفر دانشگاه فرهنگیان ظرفیت خوابگاهی دارد که در حال حاضر با کمبود فضای خوابگاهی برای ۵۰۰ دانشجو معلم مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۲۵ درصد به پذیرش دانشجو معلمان افزوده می‌شود گفت: سالانه این کمبود فضای خوابگاهی افزایش پیدا می‌کند.

کریمی بیان داشت: در سال تحصیلی جاری با توافق آموزش و پرورش یکی از فضا‌های مدارس نمونه دولتی که خوابگاه دارد در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار داده شد ولی این فضا نیز تامین‌کننده کمبود فضای خوابگاهی این دانشگاه نیست.

وی تصریح کرد: ۲سال گذشته از سوی اداره کل آموزش و پرورش و استانداری چهارمحال و بختیاری ۲ فضای مازاد ادارات را برای دانشگاه فرهنگیان معرفی کردند که براساس کار کارشناسی نوسازی و مقاوم‌سازی این فضا‌ها هزینه بالای نیاز داشت که امکان مقاوم‌سازی و بهسازی وجود نداشت.

کریمی اظهار داشت: هم‌اکنون چهار مرکز پردیس فرهنگیان با عنوان مرکز بحرالعلوم پسرانه، باهنر شهرکرد دخترانه و میرداماد شهرکرد دخترانه و فرخشهر پسرانه فعال است.

وی با اشاره به اینکه احداث مرکز جامع فرهنگیان با مشکل کمبود زمین مواجه است گفت: احدث این مرکز از چهار سال پیش آغاز شد که در این طرح ۳۲ مرکز جامع دانشگاه فرهگیان با مساحت ۱۰۰هکتار در استان‌ها احداث شود.

به گفته کریمی، از همان سال پیگیری برای دریافت ۱۰۰ هکتار زمین در استان انجام شد، اما به دلیل کمبود زمین با واگذاری این میزان موافقت نشد و با رایزنی‌ها و پیگیری از اداره راه و شهرسازی واگذاری ۳۲ هکتار زمین برای احداث این مرکز موافقت شد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری افزود: به مدت ۲سال پیگیری برای دریافت زمین انجام شد، اما با اجرایی شدن طرح مسکن ملی این زمین به این طرح داده شد و زمین معاوض ۲۸ هکتاری به دانشگاه داده شد که به دلیل تداخل با علوم پزشکی و دانشکده فنی هنوز مشکل زمین این دانشگاه رفع نشده است.

وی اضافه کرد: در صورتی که زمین احداث این مجتمع تامین شود، اعتبارات احداث این طرح در قالب طرح‌های ملی تامین خواهد شد و با احداث این مرکز مشکل خوابگاهی دانشگاه رفع می‌شود.

کریمی با اشاره به اینکه سهمیه جذب دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان از طریق اعلام کمبود نیرو از آموزش و پرورش به دانشگاه فرهنگیان و وزارتخانه اعلامی می‌شود تا سهمیه چهارسال آینده جذب شود گفت: زمانی که دانشگاه فضای کافی نداشته باشد و نتواند پوشش دهد این سهمیه در استان‌های دیگر جذب می‌شود.

به گفته وی، جذب دانشجو در این دانشگاه بر اساس قطب‌بندی است و در چهارمحال و بختیاری جذب دانشجومعلم در رشته‌های ادبیات فارسی، آموزش ابتدایی، مشاوره، زبان انگلیسی، امور تربیتی و نیاز‌های ویژه است و کارشناسی ارشد ادبیات فارسی نیز در استان جذب می‌شود.

وی بیان داشت: هم‌اکنون جذب دانشجو از استان‌های فارس، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و خوزستان در استان داریم و دانشجومعلمان استان نیز در استان‌های یگر مشغول تحصیل هستند و بعد از اتمام تحصیل در استان خودشان فعالیت می‌کنند.

کریمی گفت: از ۲ سال گذشته آموزش و پرورش به دلیل کمبود نیروی با استفاده از آزمون استخدامی در قالب ماده ۲۸ نیرو جذب کرده که این نیرو‌ها پس از گذراندن دوره در دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند.

وی اظهار داشت: از ۲ سال گذشته نیز دانشجومعلمان یک‌سال زودتر از دانش‌آموختگی، جذب آموزش و پرورش می‌شوند و یک‌سال باقیمانده از تحصیل را به صورت مجازی درس می‌خوانند.

به گفته کریمی، امسال ۱۱۰دانشجومعلم یک سال زودتر از دانش‌آموختگی جذب آموزش و پرورش شدند که بیشتر جذب شدگان در مقطع آمورش ابتدایی بودند.

گفتنی است؛ چهارمحال و بختیاری دارای ۲۰۸ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار