رئیس جهادکشاورزی کردستان گفت: ۱۹ درصد ارزش ناخالص داخلی و ۳۰ درصد اشتغال دائمی استان در حوزه کشاورزی بوده است .

پیمان اسکندری اظهار کرد: این شاخص‌ها در کشور به ترتیب ۱۲ و ۱۸ درصد است که این میانگین‌ها در کردستان بیش از میانگین کشوری است.

وی افزود: ۹۵ درصد بخش کشاورزی به صورت خصوصی است و بیشتر سرمایه گذاری‌های استان هم مربوط به بخش خصوصی است.

رئیس جهادکشاورزی کردستان، با اشاره به اهمیت حوزه کشاورزی به عنوان مهمترین بخش اشتغال استان عنوان کرد: اگر چه اشتغال خوبی در حوزه بخش کشاورزی استان برای افراد دیپلم و زیر دیپلم فراهم شده است، اما برای فارغ التحصیلان دانشگاهی هنوز اقدام مهمی صورت نگرفته و دانشجویان هم مهارت لازم را ندارند؛ بر همین اساس باید زمینه بهره‌مندی از این قشر در بخش کشاورزی و به ویژه حوزه گلخانه و دانش بنیان فراهم شود.

اسکندری گفت: امسال در بخش اشتغالزایی در حوزه کشاورزی، برای ۴ هزار و ۷۵۳ نفر برنامه ابلاغی داریم که اشتغال تعریف شده برای این تعداد بر اساس پروژه در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه وجود ۲ مرز رسمی روزانه هزار و ۵۰۰ تن صادرات در استان انجام می‌شود، اظهار کرد: ۱۰ درصد گندم کشور در کردستان تولید می‌شود و استان ظرفیت یک میلیون تن ذخیره سازی گندم را دارد، همچنین رتبه اول تولید مرغ در کشور، میانگین بالای آبیاری نسبت به کشور، رتبه اول تولید توت فرنگی، رتبه دوم تولید دیم و گردو و ... از مهمترین پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان افزود: خرید تضمینی گندم امسال به یک میلیون و ۱۷۲ هزار تن رسیده و ۹ هزار تن کلزا در استان برداشت شده است در محصولات دامی و تولید تخم مرغ استان هم امسال از رشد خوبی برخوردار بوده و در تولید محصولاتی، چون شیر و عسل هم از استان‌های برتر کشور هستیم.

اسکندری ادامه داد: در شرق و غرب استان در راستای استفاده بهینه از آب پروژه‌های عمرانی مهمی در حال اجرا است و ۵۰ درصد اراضی آبی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده و ۸۰ درصد اراضی هم رفع تداخل شده است.

وی با انتقاد از اینکه حوزه سرمایه‌گذاری کشاورزی در استان زیاد محقق نشده است، بیان کرد: تسهیلات و منابع بانکی استان به بخش خدمات تخصیص می‌یابد و این امر نیاز به بررسی دارد، بانک‌ها موظفند که مطابق قانون، حداقل ۲۰ درصد منابع خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: صدور مجوز در استان بسیار مشکل و سخت است و سامانه‌ها باید این امر را تسهیل کنند لذا نارضایتی از تاخیر صدور مجوز در کردستان موجب عدم سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی استان شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.