قادری گفت: برنامه هفتم می‌تواند به ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای شکوفایی دانش‌بنیان‌ها و حذف بوروکراسی‌های اداری کمک کند.

جعفر قادری نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اهمیت قانون جهش تولید دانش‌بنیان و جایگاه آن در برنامه هفتم گفت: در برنامه هفتم بند‌هایی برای تقویت و رشد بیشتر قانون جهش تولید دانش‌بنیان گنجانده شده که می‌تواند نقش بسزایی در توسعه اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان کشور داشته باشد و دولت نیز وظیفه دارد آیین‌نامه‌های لازم را برای اجرای این برنامه تنظیم کرده و اراده‌ای جدی برای اجرای آن داشته باشد.

وی ادامه داد: مواردی که نمایندگان در جریان تصویب برنامه هفتم مطرح کرده‌اند، تکمیل‌کننده پیشنهاداتی است که دولت در لایحه آورده بود و به‌طور کلی، برنامه هفتم با شرایط فعلی کشور هماهنگ است و مشکل قانونی خاصی ندارد، هرچند ممکن است برخی ابهامات و نکات مغفول مانده وجود داشته باشد، اما کلیت برنامه، سازوکار‌ها و راهکار‌های مناسبی برای تقویت دانش‌بنیان‌ها در نظر گرفته است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با اشاره به ماده‌هایی از برنامه هفتم که به نفع شرکت‌های دانش‌بنیان آمده است، به‌خصوص درباره حق بیمه قرارداد‌های دانش‌بنیان، گفت: یکی از مسائل مهمی که در این برنامه مورد توجه قرار گرفته، کاهش هزینه‌های اضافی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است و در صورتی که هزینه‌های اضافی تامین شود و شرکت‌های دانش‌بنیان از تحمیل این هزینه‌ها مصون بمانند، قطعاً مزیت نسبی برای این شرکت‌ها ایجاد خواهد شد و این کمک می‌کند تا شرکت‌های بیشتری در حوزه دانش‌بنیان فعالیت کنند.

نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: از طرف دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان موجود نیز انگیزه و علاقه بیشتری برای فعالیت در این حوزه پیدا خواهند کرد و این امر موجب توسعه سیستم نوآوری، انتقال دانش فنی و پیشرفت تکنولوژی در کشور خواهد شد و در حقیقت برنامه هفتم می‌تواند به ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای شکوفایی دانش‌بنیان‌ها و حذف بوروکراسی‌های اداری کمک کند.

قادری با اشاره به اخذ مالیات از صادرات محصولات خام و نیمه‌خام و نحوه تخصیص این مالیات‌ها به معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: مالیاتی که از این محصولات اخذ می‌شود باید به درستی و به شکل مناسبی تخصیص داده شود تا به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند و معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی باید به‌طور جدی پیگیری کنند تا احکام مندرج در برنامه هفتم اجرا شود و حمایت‌های پیش‌بینی‌شده به درستی ادا شود.

وی تأکید کرد: اگر احکام برنامه هفتم به درستی پیگیری نشود و تنها بر روی کاغذ باقی بماند، تفاوت چندانی در بهبود شرایط شرکت‌های دانش‌بنیان نخواهد داشت بنابراین اجرای جدی این احکام و نظارت مستمر بر عملکرد دستگاه‌های مسئول ضروری است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس ضمن ابراز امیدواری از آینده اقتصاد دانش‌بنیان در کشور گفت: حمایت از این بخش نیازمند اراده‌ای جدی از طرف تمامی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی است تا برنامه‌های پیش‌بینی‌شده به ثمر برسد و شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند به طور موثر به پیشرفت اقتصاد کشور کمک کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار