معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س) گفت: یکی از این برنامه‌ها مراسم چهارپایه‌خوانی است که امسال برای اولین‌بار در صحن صاحب‌الزمان در شامگاه شهادت بانو، با حضور مهدی رسولی و سیدرضا نریمانی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام سیداحمد مشرف در تشریح ویژه برنامه‌های سالروز شهادت حضرت معصومه سلام‌الله‌علی‌ها گفت: ویژه برنامه‌های ایام شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علی‌ها از صبح روز یکشنبه ۲۲ مهرماه با آیین سیاه‌پوشان و حضور مداحان و مرثیه‌خوانان آغاز شد.

مشرف افزود: امروز ساعت ۱۶:۳۰ آیین اهتزاز پرچم عزا را در پیش داریم؛ در این مراسم باشکوه نیز با حضور خادمان در خدمت سخنرانان، مداحان و زائران عزیز خواهیم بود. 

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به محوریت برگزاری برنامه‌های امسال بیان کرد: در حقیقت شعاری که برای این ایام در شورای فرهنگ عمومی مصوب و اعلام شد "قم جهان‌شهر تمدنی اهل‌بیت" است که برنامه‌ها بر اساس این رویکرو برگزار خواهد شد. 

او عنوان کرد: از ۲۳ ربیع‌الاول که سالروز ورود پر خیر و برکت حضرت معصومه سلام‌الله‌علی‌ها به شهر قم است، برنامه‌ها آغاز شده و در این ۱۷ روز حضور ایشان در قم ویژه‌برنامه‌های مختلفی در حرم مطهر و سطح استان قم برگزار می‌شود. از سلسله مباحثی که در این برنامه‌ها مطرح می‌شود؛ معرفی حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، تبیین ابعاد وجودی شخصیت ایشان، نقش‌آفرینی و الگوگیری برای دختران و بانوان ما بوده است.

مشرف در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌های سالروز شهادت حضرت معصومه سلام‌الله‌علی‌ها در دیگر اعتاب مقدس نیز برگزار می‌شود، تصریح کرد: در جلساتی که پیشتر با مسئولین فرهنگی اعتاب مقدس برگزار شد این تصمیم‌گیری گرفته شد که در شامگاه یکشنبه ۲۳ مهرماه و شب شهادت بانوی کرامت در همه اعتاب ویژه برنامه‌هایی از جمله عرض تسلیت، مراسم روضه‌خوانی و همچنین پس از اقامه نماز مغرب و عشا زیارتنامه جمعی زائران را داشته باشیم.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س) درخصوص حضور خادمان دیگر اماکن مقدس در حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علی‌ها گفت: در مراسمات آیینی که به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه معصومه در حرم مطهر برگزار می‌شود، مانند آیین اهتزاز پرچم عزا امروز بعدازظهر برپا می‌شود ما شاهد حضور خادمان از دیگر اعتاب مقدسه نیز هستیم.

مشرف در تشریح برنامه‌های روز شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علی‌ها افزود: در مراسمی که در صبح دوشنبه ۲۳ مهرماه و روز شهادت حضرت برگزار خواهد شد، برنامه دسته عزای خادمان آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه را داریم که ساعت ۸ صبح طی مراسمی در محل بیت‌النور برگزار می‌شود. 

او ادامه داد: ان‌شاءالله دسته عزا پس از این مراسم ساعت ۸:۳۰ به سمت حرم بانوی کرامت حرکت خواهند کرد. در این مراسم شاهد حضور دیگر خدام از اعتاب مقدسه دیگر اعتاب کشوری خواهیم بود.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س) بیان کرد: از دیگر مراسم‌ها، آیین باشکوه شمع‌گردانی است که هرساله برگزار می‌شود؛ در شام شهادت حضرت فاطمه معصومه هرساله این آیین برگزار می‌شود. امسال نیز شامگاه دوشنبه ساعت ۸ شب در صحن امام رضا علیه‌السلام آیین شمع‌گردانی را خواهیم داشت.

مشرف درباره ویژه برنامه‌های مربوط به تبیین تخصصی وجود و شخصیت بانوی کرامت بیان کرد: در حرم مطهر طی سخنرانی‌ها و مراسمات مختلف برای عموم زائران عزیز برنامه‌هایی درخصوص معرفی شخصیت رفیع حضرت فاطمه معصومه س و فضایل و برکات ایشان برگزار شده است. 

مشرف عنوان کرد: در این زمینه دوره‌های آموزشی برای عموم مردم و همچنین کارکنان و خادمان در حرم مطهر برگزار کرده‌ایم. یکی از برنامه‌هایی که در شورای فرهنگی گفتگو و تصمیم به اجرا شد این بود که با همکاری دستگاه‌های استانی، اساتید حرم مطهر در ادارات و سازمان‌های استان قم به تبیین برکات بانوی کرامت بپردازند.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س) از موجودیت سند تاریخی از حضور کوتاه حضرت در شهر قم یادآور شد و گفت: زمانی که ما به کتاب‌های زندگینامه و منابع تاریخی معتبر ازجمله "ترجمه تاریخ قم" مراجعه می‌کنیم، این موضوع قابل مشاهده و بررسی است.

او تصریح کرد: به عنوان مثال در منابعی مانند کتاب عوالم العلوم جلد ۲۱ صفحه ۳۲۸ یا کتاب تاریخی منتهی‌الآمال از حاج شیخ عباس قمی (صاحب مفاتیح‌الجنان) در بیان تاریخ زندگینامه چهارده معصوم ع است، در جلد ۲ صفحه ۴۳۰ به هجرت و حضور حضرت معصومه سلام‌الله‌علی‌ها و ورود پر برکت ایشان به شهر قم اشاره نموده است.

مشرف گفت: در این مدت حضور حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علی‌ها مردم قم با شور و شعور به محضر این بانو برای کسب علم می‌رسیدند؛ بنابراین در این ۱۷ روز شهر قم شاهد بهره‌مندی از حضور حضرت بود. کمااینکه پس از شهادت حضرت بارگاه ایشان منشا تحولات و ترویج مکتب تشیع و معارف به سراسر عالم بود.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به اهمیت حضور حضرت و نقش بارگاه کریمه اهل‌بیت در نشر و رشد معارف فرهنگی و دینی ما به سایر دنیا بیان کرد: این مسئله اشاره به هجرت پر خیر و برکت حضرت معصومه سلام‌الله‌علی‌ها به شهر قم دارد واینکه شهر قم در آخرالزمان طبق آنچه که اهل‌بیت ترسیم فرمودند؛ قم شهری است که از آن معارف علوم و مکتب تشیع اهل‌بیت ع به شرق و غرب عالم منتشر می‌شود.

او  عنوان کرد: بنابراین ما این موضوع را مسلم می‌دانیم آنچه که از روایات اهل‌بیت فهم کرده‌ایم؛ انتشار و ترویج علوم و معارف ائمه اطهار در آخرالزمان از قم به سایر مناطق دنیا اتفاق می‌افتد. تأسیس حوزه علمیه قم و تربیت عالمان و مجاهدان دینی همه به برکت حضور و این هجرت پر خیر و برکت انجام شده است. 

مشرف تصریح کرد: در حقیقت سرچشمه پیروزی انقلاب اسلامی از شهر قم و حوزه علمیه آن است. کمااینکه پس از انقلاب اسلامی نیز اتفاقاتی را شاهد بوده‌ایم که با کمی تأمل، نشان از جایگاه مهم و ویژه شهر قم در اثرگذاری فرهنگی آخرالزمان در دنیا دارد.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س) درباره ویژه برنامه‌های مربوط به دختران در سالروز شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علی‌ها گفت: حرم مطهر کریمه اهل‌بیت قرارگاهی است برای حضور دختران، بانوان و همه کسانی که به جهت تکریم دختران و بانوان کنشگری و فعالیت دارند طبیعتا از جمله ویژه برنامه‌هایی که در دهه کرامت و ایام شهادت حضرت فاطمه معصومه برگزار می‌شود، خاص و ویژه این عزیزان است.

او افزود: از برنامه‌های متعدد این ایام، برنامه روضه‌خوانی ویژه بانوان است. همچنین مسائل و موضوعاتی که مربوط به بانوان است مطرح می‌شود. این برنامه در دوشنبه عصر روز شهادت در شبستان امام خمینی ره حرم مطهر برپا می‌شود. 

مشرف تصریح کرد: علاوه بر آن برنامه‌ای با عنوان "مهربانو" داریم که فضایی را در عرصه فعالیت و کنشگری دختران و بانوان جوان قمی و دیگر استان‌ها فراهم می‌کند. این برنامه در قالب یک موکب و نمایشگاه است که در صحن جوادالائمه از فردا آغاز و تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت. 

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س) از هماهنگی‌های استانی در زمینه سالروز شهادت کریمه اهل‌بیت گفت و بیان کرد: در آستانه سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علی‌ها به قم، قبل از ۶ مهرماه جلسه‌ای در شورای فرهنگی عمومی استان قم به ریاست آیت‌الله سعیدی امام جمعه و تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علی‌ها و همچنین استاندار محترم و سایر مسئولان استانی در حرم مطهر برگزار شد.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س) بیان کرد: در این جلسه تلاش برای خدمت شایسته به عموم زائرانی که در این ایام بویژه در سالروز شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علی‌ها به قم مشرف می‌شوند و استان قم باید به خدمت‌رسانی شایسته و میزبانی این زوار بپردازد. از روز گذشته در حریم حرم مطهر موکب‌هایی برای خدمات‌رسانی و پذیرایی زائران و همچنین نشر معارف اهل‌بیت و مباحث فرهنگی فعال شده است.

مشرف عنوان کرد: طبق آمار بیش از ۳۰ موکب در حرم مطهر برپا شده است. این مواکب از استان قم، سایر استان‌های کشور و همچنین دیگر کشور‌ها مانند عتبه کاظمین برای خدمتگذاری به زائران حضور پیدا کرده‌اند. 

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س) گفت: در شب شهادت ویژه برنامه عزاداری را خواهیم داشت که با سخنرانی آیت‌الله علوی تهرانی و مرثیه‌خوانی سیدمجید بنی‌فاطمه برگزار خواهد شد. پس از نماز مغرب و عشا ما شاهد حضور هیئات و دسته‌های عزاداری را خواهیم داشت که از قم دیگر استان‌های کشور حاضر می‌شوند.

مشرف تصریح کرد: ساعت ۱۰ روز شهادت اجتماع عزاداران در صحن امام رضا ع را خواهیم داشت که با حضور مداح و مرثیه‌خوان حاج سیدمهدی میرداماد اجرا خواهد شد. پیش از نماز ظهر روز شهادت از مداحی حاج عباس حیدرزاده بهره‌مند خواهیم شد. پس از نماز ظهر و عصر نیز سخنرانی آیت‌الله میرباقری و مداحی حاج مهدی رسولی را خواهیم داشت. در شام شهادت حضرت فاطمه معصومه س از سخنرانی حرم مطهر آقای دکتر رفیعی و مرثیه‌خوانی حاج محمود کریمی کسب فیض خواهیم برد.

مشرف گفت: یکی از برنامه‌های با شکوهی که در پیش داریم مراسم چهارپایه‌خوانی است که امسال برای اولین‌بار در صحن صاحب‌الزمان حرم مطهر در شامگاه شهادت بانوی کرامت و با حضور حاج مهدی رسولی و حاج سیدرضا نریمانی برگزار می‌شود. برنامه ملیکه قم برنامه تعزیه‌خوانی گرو‌های از سراسر کشور از فردا به مدت ۳ شب در میدان امام خمینی حرم مطهر برای عموم زائران برپا می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار